Jesteśmy wybredni, leniwi i wiecznie się spieszymy. Jak szukamy informacji to muszą być na już, na tu i teraz!
Nie interesuje nas nic co na pierwszy rzut oka wygląda jak kartka ze szkolnej lektury. Chcemy konkretów i gotowych rozwiązań, najlepiej wytłuszczonym drukiem.
I właśnie o tym, jak dać czytelnikowi, to czego on szuka będzie ten tekst.
Miało być o konkretach, więc zaczynajmy:
1. Pisz zwięźle i na temat
Nie lej wody, tego nikt nie szuka i tego nikt nie czyta. Podstawową umiejętnością webwritera jest pisanie konkretnie i na temat. Czasem przed publikacją ogarnia nas dziwne uczucie „czy to nie za mało?”. Ale skoro temat został wyczerpany. to czytelnik znajdzie to, co go interesowało i będzie zadowolony. Nie potrzebuje od nas bajek, aby z satysfakcją zamknąć jakiś artykuł.
2. Pisz o użytecznych kwestiach
Użyteczny tekst, odpowiada na pytania, które związane są z tematem artykułu. Jego zadaniem jest przede wszystkim edukowanie. Jeśli spełnia potrzebę czytelnika i znajdzie w nim przydatne informacje to można uznać go za użyteczny.
3. Uczyń tekst przejrzystym
Czytanie to bardzo angażujące zajęcie. Trzeba więc oszukać mózg czytelnika i sprawić, by nie czuł że się męczy. (tak, w dzisiejszych czasach czytanie nas boli 😉 )
Odpowiednio napisany tekst jest klarowny i łatwy w odbiorze. Przede wszystkim umożliwia skanowanie tekstu w poszukiwaniu najważniejszych informacji.
W tym celu należy pamiętać, aby:
1. dzielić tekst na akapity – po 4-6 linijek każdy
2. dodawać śródtytuły
3. używać wyliczeń
4. Zadbaj, aby tekst był czytelny
Za czytelny tekst uważa się taki, który łatwo się czyta, nie rozprasza uwagi odbiorcy i jest przyjemny dla oka.
Aby poprawić czytelność tekstu należy:
1. Wyrównać tekst do lewej strony
2. Pisać ciemną czcionką na jasnym tle (nie odwrotnie)
3. Używać prostej czcionki w rozmiarze 12-14
4. Pisać krótkie, proste zdania (10-20 słów)
5. Szerokość tekstu utrzymywać w przedziale 400-600 pix
6. Wyróżnić najważniejsze myśli pogrubioną czcionką.
A linki?
Ponadto warto używać linków do innych treści, gdy chcemy do nich nawiązać. Bywa, że jakiś temat jest bardzo bliski i nieodłączny od tego, o którym aktualnie piszemy, ale nie chcemy go wtrącać ponieważ rozbije nam to spójność tekstu i rozproszy uwagę odbiorcy. W takim przypadku można dodać odnośnik w postaci linku, aby odbiorca sam zdecydował kiedy chce doczytać te informacje.
Link powinien być wyróżniony innym kolorem.
W kolejnych artykułach poruszymy inne kwestie dotyczące pisania tekstów na bloga i strony internetowe. Zachęcamy więc do śledzenia i korzystania z dawki wiedzy jaką Wam przekazujemy.