Architektura tekstu – czyli o tym jak powinien wyglądać tekst na blogu

Jesteśmy wybredni, leniwi i wiecznie się spieszymy. Jak szukamy informacji to muszą być na już, na tu i teraz! 

Nie interesuje nas nic co na pierwszy rzut oka wygląda jak kartka ze szkolnej lektury. Chcemy konkretów i gotowych rozwiązań, najlepiej wytłuszczonym drukiem.
I właśnie o tym, jak dać czytelnikowi, to czego on szuka będzie ten tekst. 

Miało być o konkretach, więc zaczynajmy:

1. Pisz zwięźle i na temat

Nie lej wody, tego nikt nie szuka i tego nikt nie czyta. Podstawową umiejętnością webwritera jest pisanie konkretnie i na temat. Czasem przed publikacją ogarnia nas dziwne uczucie „czy to nie za mało?”. Ale skoro temat został wyczerpany. to czytelnik znajdzie to, co go interesowało i będzie zadowolony. Nie potrzebuje od nas bajek, aby z satysfakcją zamknąć jakiś artykuł. 

2. Pisz o użytecznych kwestiach

Użyteczny tekst, odpowiada na pytania, które związane są z tematem artykułu. Jego zadaniem jest przede wszystkim edukowanie. Jeśli spełnia potrzebę czytelnika i znajdzie w nim przydatne informacje to można uznać go za użyteczny.

3. Uczyń tekst przejrzystym

Czytanie to bardzo angażujące zajęcie. Trzeba więc oszukać mózg czytelnika i sprawić, by nie czuł że się męczy. (tak, w dzisiejszych czasach czytanie nas boli 😉 )
Odpowiednio napisany tekst jest klarowny i łatwy w odbiorze. Przede wszystkim umożliwia skanowanie tekstu w poszukiwaniu najważniejszych informacji. 

W tym celu należy pamiętać, aby:

1. dzielić tekst na akapity – po 4-6 linijek każdy
2. dodawać śródtytuły
3. używać wyliczeń

4. Zadbaj, aby tekst był czytelny

Za czytelny tekst uważa się taki, który łatwo się czyta, nie rozprasza uwagi odbiorcy i jest przyjemny dla oka.

Aby poprawić czytelność tekstu należy:

1. Wyrównać tekst do lewej strony
2. Pisać ciemną czcionką na jasnym tle (nie odwrotnie)
3. Używać prostej czcionki w rozmiarze 12-14
4. Pisać krótkie, proste zdania (10-20 słów)
5. Szerokość tekstu utrzymywać w przedziale 400-600 pix
6. Wyróżnić najważniejsze myśli pogrubioną czcionką.

A linki?

Ponadto warto używać linków do innych treści, gdy chcemy do nich nawiązać. Bywa, że jakiś temat jest bardzo bliski i nieodłączny od tego, o którym aktualnie piszemy, ale nie chcemy go wtrącać ponieważ rozbije nam to spójność tekstu i rozproszy uwagę odbiorcy. W takim przypadku można dodać odnośnik w postaci linku, aby odbiorca sam zdecydował kiedy chce doczytać te informacje. 
Link powinien być wyróżniony innym kolorem. 

W kolejnych artykułach poruszymy inne kwestie dotyczące pisania tekstów na bloga i strony internetowe. Zachęcamy więc do śledzenia i korzystania z dawki wiedzy jaką Wam przekazujemy.