Opisy produktów – jak robić to dobrze?

Opis produktu – czy prowadząc biznes w branży e-commerce muszę go mieć? A jeśli tak, to co powinno się w nim znaleźć, żeby był on zarówno atrakcyjny dla potencjalnego klienta, jak i dla robotów Google? (tak, o nich nie można zapomnieć, ponieważ tworzenie treści zgodnie z zasadami SEO ma wpływ na to, jak nasza strona będzie się wyświetlała w wyszukiwarkach Google).

Na początku wyjaśnijmy czym jest opis produktu. Jak sama nazwa wskazuje, są to informacje, które przedstawiają oferowany przez ciebie produkt lub usługę. Ich zadaniem jest komunikowanie twojej marki. Opisy wpływają także na decyzje zakupowe klientów, dlatego można stwierdzić, że dobry opis produktu to sprzedawca, który nigdy nie śpi. Uwielbiają gpo także roboty Google,  które promują witryny pełne dobrych treści.

Ale co dokładnie znaczy: „dobrze napisany opis produktu? To zagadnienie łączy w sobie dwa elementy. Z jednej strony, tworząc opis  trzeba mieć na uwadze treści przyjazne dla odbiorcy , z drugiej dla wcześniej wspomnianych robotów Google.

Określ grupę docelową i „nie lej wody”

Skupmy się na początku na tej pierwszej kwestii, czyli treściach nakierowanych na klientów. Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić przed pisaniem, to określenie grupy docelowej. Skoro nie wiesz do kogo piszesz, to jak chcesz napisać skuteczny tekst sprzedażowy, bo w takich kategoriach przecież rozpatrujemy opisy produktów? No właśnie. Dlatego zastanów się kim jest potencjalny klient: czy to są kobiety czy mężczyźni, czy może obie płcie, ile maja lat, skąd pochodzą, jakie mają wykształcenie.  Odpowiedzi na te podstawowe pytania  pozwolą ci stworzyć komunikat dopasowany do potrzeb odbiorców.

Drugą ważna zasadą jest pisanie konkretami, a nie lanie wody na zasadzie: „nasz produkt jest zoptymalizowany pod kątem najbardziej wymagających klientów”, „nasze ceny są optymalne, a produkty wysokiej jakości”. Owszem, tego typu zdania sprawdzą się pod warunkiem, że pojawi się coś dalej. Dla przykładu, jeśli coś jest wysokiej jakości, to warto dodać np. informacje o sposobie produkowania, albo o składniku lub metodzie wytwarzania, która wyróżnia nasz produkt. Samo „lanie wody” nie przekona nikogo do zakupu, szczególnie jeśli przyjmujemy, że opis produktu to sprzedawca, który nigdy nie śpi.

Jasność komunikatu i wyjaśnienie klientowi, co będzie z tego miał, że kupi akurat u ciebie

Tworząc opis produktu, warto pod uwagę wziąć następujący schemat: „cecha, zaleta, korzyść”. Dla przykładu, jeśli sukienka, którą sprzedajemy, jest w kształcie litery „A”, to komunikujemy jej cechę. Jeśli chodzi o zalet tego modelu, wysmukla ona sylwetkę oraz kryje wystający brzuszek. Dla kobiety, która zdecyduje się kupić ową sukienkę zaletą będzie: możliwość ukrycia mankamentów figury oraz uczucie swobody w założonej kreacji.

Dobry opis produktu powinien dostarczać także emocji oraz być napisany jasnym i prostym językiem. Komunikat tego typu powinien zawierać także jak najwięcej przydanych informacji dla klienta, które dadzą odpowiedź na pytania chodzące mu po głowie. Dlatego fatalnym pomysłem zamieszczanie technicznych opisów od producenta. Używanie typowo branżowych słów bez wyjaśnienia o co chodzi, też jest kiepskim pomysłem, ponieważ zwykły człowiek nie zrozumie tego, co autor miał na myśli. Tworząc opis produktu, staraj się także zbijać potencjalne obiekcje zakupowe klientów.

Maluj obrazy słowami i pisz zgodnie z liną marki

Pisząc opis produktu postaraj się zrobić to tak, aby twój klient był w stanie sobie wyobrazić to, co sprzedajesz. Jeśli opisujesz np. miód wielokwiatowy przenieś klienta na łąkę, a potem opisz w obrazowy sposób np. jak miód powstaje tak, aby klient czuł, że jest uczestnikiem tego procesu. Po co to robić? Bo wiele osób kupuje pod wpływem emocji, dlatego pisząc opis, tak ważne jest, aby je wzbudzić.

Tworząc opisy, musisz pamiętać także o tym, aby były one spójne z strategią komunikacji marki. Co to oznacza? Jeśli twój brand ze światem komunikuje się w sposób bardziej oficjalny, to w podobnym tonie powinny być napisane także opisy produktów. Jeśli content jest „śmieszkowy”, to wręcz wskazane jest tworzenie zabawnych historyjek, które opisują oferowany przez ciebie produkt.

Opis produktu musi być unikalny, albo przepadniesz w czeluściach internetu

Gdy tworzysz opisy produktów nie możesz zapomnieć też o tzw. zasadach SEO. Jedną z podstawowych zasad jest tworzenie unikalnych treści. Duplikowanie treści wykryje algorytm „Panda” który został wprowadzony w lutym 2011 roku, a polskie wyniki wyszukiwania zaczął przeczesywać w sierpniu 2011 roku.

„Panda” ma za zadanie pokazywanie wyżej w wyszukiwarkach stron treści unikatowe i wartościowe. Dlatego, jeśli będziemy kopiować treści, w tym opisy produktów nawet w ramach własnej działalności (np. opis na stronie sklepu i platformach sprzedażowych jest kropka w kropkę taki sam), Google może uznać, że próbujesz manipulować pozycją strony w rankingach i próbujesz oszukać użytkowników.

Może wtedy wprowadzić zmiany w sposobie indeksowania i zmienić pozycję witryny na liście wyszukiwania. W najgorszym wypadku zostanie ona usunięta z wyników. Dla ciebie oznacza to, że potencjalni klienci nie trafią do twojego internetowego sklepu poprzez wyszukiwarkę Google.

Opis produktów i słowa kluczowe

Kolejną ważną rzeczą, która w opisach produktów jest ważna, to słowa kluczowe, które są swojego rodzaju hasłem wpisywanym przez użytkowników internetu w wyszukiwarkę. Gdy użytkownik je wpisuje wyszukiwarka podsuwa mu strony, które są najbliższe temu, o co pytał.

Dlatego tak ważne jest, aby opisy produktów zawierały słowa kluczowe, które wpływają na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.  Należy jednak pamiętać, że frazy kluczowe koniecznie musza być w tekst wplecione naturalnie. To oznacza, że jeśli naszą frazą jest np. „niebieska koszula w groszki”, to nie można stworzyć np. takiego zdania. „Pogoda, ładna dziś  niebieska koszula w groszki, pójdę na spacer”. Poprawnie będzie: „Dziś jest ładna pogoda, więc założę niebieską koszulę w groszki i pójdę na spacer”.

Pamiętaj, jednak, aby z frazami kluczowymi w tekście nie przesadzać. Dla przykładu, główna fraza kluczowa powinna znajdować się mniej więcej raz na około 700 znaków ze spacjami. Dobrze na pozycjonowanie strony wpływa także pogrubianie najważniejszych fragmentów tekstu, w których znajdują się słowa kluczowe. Frazy kluczowe powinny znajdować się także w: tytule, najlepiej na samym jego początku, leadzie oraz w śródtytułach oznaczonych odpowiednimi nagłówkami. To miejsca, do których robot Google dociera w pierwszej kolejności.

Pamiętaj o odpowiednim formatowaniu!

Tworząc opis produktu wiedz, że ludzie przestali czytać treści w internecie. Konsumenci obecnie je skalują i czytają tylko te fragmenty tekstów użytkowych, które je interesują. Co to znaczy dla piszącego? Trzeba dobrze sformatować tekst. Jak? Oto kilka najprostszych zasad.

  1. Nie twórz „ściany” tekstu. Treść powinna być podzielona na akapity, które składają się z około trzech – czterech zdań.
  2. Stosuj śródtytuły mniej więcej co trzy akapity. Dlaczego mniej więcej? Bo śródtytuły powinny dzielić tekst na logiczne całości i jednocześnie sygnalizować czytelnikowi, że w tej części tekstu znajdzie określoną informację.
  3. Stosuj listy i wypunktowania. Tekst jest wówczas lepiej posegmentowany i czytelniejszy, co z pewnością doceni każdy, kto go czyta.
  4. Pogrubiaj najważniejsze fragmenty. Po pierwsze, twój potencjalny klient szybko znajdzie to, co dla niego ważne, po drugie, John Mueller z Google twierdzi, że pogrubienie ważnego tekstu w akapicie, może pomóc w pozycjonowaniu witryny. Podumowując, pogrubianie ważnych fragmentów tekstów jest przyjazne zarówno dla ludzi, jak i robotów.

Opis produktów – podsumowanie

Stworzenie dobrego opisu produktu, to jak się okazuje, nie małe wyzwanie. Czy warto je podjąć? Zawsze, bo to duże korzyści dla twoje biznesu, który prowadzisz w branży e-commerce. Pisząc oryginalne, zrozumiałe treści, przesycone najważniejszymi informacjami o produkcie oraz słowami kluczowymi, sprawisz, że pokochają je zarówno ludzie, jak i roboty Google. A taka miłość to prosty krok do tego, aby zwiększyć sprzedać w swoim sklepie internetowym.