Trendy w ecommerce, które możesz wykorzystać, by efektywnie przenieść sprzedaż do internetu.

Do tej pory prowadziłeś sprzedaż stacjonarną, ale zamknęli galerie handlowe i musisz szybko przenieść się do internetu, by uratować swój biznes? Pomożemy Ci w tym. Nie działaj w chaosie. Wykorzystaj sprawdzone porady, opanuj emocje i uwierz w powodzenie Twojego nowego przedsięwzięcia. Będzie dobrze, a może nawet lepiej niż dotychczas. Przecież internet jest trendem 😉 

 

1. Pierwsze kroki

 

Na początku musisz zadbać o to, by Twoje produkty mogły zostać pokazane na jakiejś platformie internetowej. Nie musisz od razu zakładać sklepu internetowego z pomocą informatyka. Wystarczy, że na początku założyć stronę na Facebooku. Jest darmowa i prosta w obsłudze. 
 
Na początku trzeba włożyć trochę wysiłku, by taka strona znalazła swoich odbiorców. Można ogłosić się na różnych grupach, ale warto też zacząć od zaproszenia do obserwowania swoich znajomych. Na zasadzie domina pojawią się kolejni obserwujący. 

Załóżmy, że prowadziłeś stacjonarny sklep z odzieżą. By pokazać odzież w internecie należy ja sfotografować. Możesz wykorzystać do tego manekiny, które już masz lub poprosić znajomych o pomoc, by pokazać odzież na modelach. Kolejnym ważnym elementem będzie oświetlenie. Konieczne, niezbędne i nieuniknione jest zadbanie do dobre oświetlenie oraz jednolite tło. Nie można dopuścić, aby stroje zlewały się z tłem lub aby ich elementy nie były widoczne. Klient musi czuć się jak w prawdziwym sklepie. Musi mieć możliwość poznać każdy szczegół. 

Po odpowiednim przygotowaniu odzieży do sesji fotograficznej należy zrobić zdjęcia. Dobrze by było, aby były wykonane dobrym aparatem, który w swojej jakości zachowa każdy szczegół, ale nie przejmij się. Jeśli nie masz takiego, możesz wykorzystać aparat w telefonie lub poprosić rodzinę lub znajomych o pożyczenie. Za zarobione pieniądze ze sprzedaży w internecie kupisz porządny aparat! 

Adekwatnie postępuj z innymi produktami. 

 

 

2. Stwórz dedykowaną grupę dla klientów.

 

 

W miarę rozrastania się fanpage na Facebooku trzeba będzie zadbać o stały kontakt z klientami. W tym celu można założyć dedykowaną, zamknięta grupę na Facebooku. To rozwiązanie najlepiej sprawdza się przy branżach przedmiotów rotacyjnych np. kosmetykach, lakierach do paznokci, artykułach kosmetycznych itp. 

Jeżeli posiadasz już sklep internetowy, możesz wykorzystać maile swoich klientów i wysłać im link do grupy razem z zaproszeniem do dołączenia. W zaproszeniu podkreśl, że to wyjątkowe miejsce ma być docenieniem za wierność marce i podziękowaniem za stałe robienie zakupów. Warto przygotować dla tych osób specjalne benefity. (rabaty, darmowe próbki, produkty w przedsprzedaży, odsprzedaż/wymiana produktów w obrębie uczestników grupy) 

 

3. Mieszaj ze sobą różne marki

 

Załóżmy, że prowadzisz sklep z odzieżą męską, ale Twoja sąsiadka z galerii prowadzi sklepik z odzieżą damską. Możesz podjąć się współpracy i połączyć ze sobą te marki. Dzięki temu, nie tylko obniżysz swoje koszty przygotowania produktów do sprzedaży przez internet, zaoszczędzisz na przesyłkach (jeśli oferujesz darmowe) ale także poszerzych grono potencjalnych klientów. Korzyść dla obydwu stron. 

Możesz także zastanowić się nad marką kosmetyczną podobnej wielkości i zaproponować im współpracę. Ciekawym pomysłem może okazać się organizacja konkursu, gdzie nagrodą będzie jakieś ubranie z Twojej firmy + kosmetyk zaprzyjaźnionej marki. Dzięki temu kolejny potencjalni klienci dowiedzą się o istnieniu Twojego i ich sklepu. 

 

4. Zaproś do współpracy influenserów

 

Nie tylko lokowanie produktu jest współpracą z influenserami. Warto pójść krok dalej i np. (trzymając się branży odzieżowej) zaprosić lokalnego influensera, by wstąpił w roli modela. Obydwie strony odbiorą swoją korzyść w postaci zasięgów. 

Jeżeli tworzysz sporą firmę, która produkuje produkty swojej marki, możesz we współpracy z influenserem stworzyć limitowaną edycję sygnowaną jego logo, jego zdjęciem itp. Przy dobrej promocji i długich zapowiedziach powstania tej marki możesz liczyć, że produkty zostają wyprzedane już w przedsprzedaży!

 

5. Twórz regularne livestreamy sprzedażowe

 

To bardzo popularna forma działania w oparciu o Facebook i Instagram. 
Wystarczy uruchomić relację na żywo na Instagramie lub Facebooku na stronie firmowej i zacząć prezentować dostępne produkty! Relacje te cieszą się szczególną popularnością, ponieważ wyświetlają się przypadkowym osobom w ich ekranie telefony lub komputera, często wtedy gdy akurat się nudzą. Dzięki temu, mimo że nie planowali wchodzą do Twojego sklepu i mogą dokonać zakupu. Live można prowadzić także w obrębie zamkniętej grupy. lub udostępniać na lokalne grupy sprzedażowe itp. 

Pamiętaj, że taki livestream wymaga odpowiedniej moderacji i szybkiego “dopinania zakupu” – wykorzystaj emocje i efekt “kto pierwszy ten lepszy”. Nie pozwól by Twoi klienci, czekając na odpowiedź, zwyczajnie się rozmyślili.

Zadbaj również o odpowiednią zapowiedź inicjatywy. Jeszcze przed startem livestreamu przygotuj kilka komunikatów i wytłumacz zasady sprzedaży.

Jeśli współpracujesz z Influenserami, możesz wykorzystać ich śmiałość w mediach społecznościowych i poprosić o pomoc przy przeprowadzeniu takiej relacji na Waszych social mediach. 

Kiedy zaczynasz? 🙂