Infografiki – jak wykorzystać je w swoim biznesie?

Infografiki, chociaż pracochłonne to najchętniej odbierane w mediach społecznościowych. W ostatnim dziesięcioleciu ich popularność bardzo wzrosła. Łatwo się o tym przekonać sprawdzając trendy wyszukiwań w Google. W tym artykule skupiamy się na tym, co sprawia, że odbiorca chętniej przyswaja treści z infografiki niż ze zwykłego tekstu. 

Jeśli prowadzisz swój biznes, pomyśl o wprowadzeniu infografik do swoich mediów społecznościowych. Dzięki nim komunikacja z potencjalnym klientem będzie jeszcze łatwiejsza, a po zapoznaniu się z infografiką klient znaczenie częściej rozważa zakup produktów lub usług. 

 

Dlaczego?
Przyjrzyjmy się

 

  • Infografiki są atrakcyjne dla oka, a jak wiadomo większość ludzi to wzrokowcy. Potwierdza ten fakt wiele badań.
  • Dużo łatwiej przywołuje się je w pamięci – pamięć obrazkowa jest bardzo silna. Łatwiej jest przywołać w pamięci obrazek niż tekst. Zdarza się nawet czytać z obrazka, który utkwił w naszej głowie. 
  • Najczęściej udostępnianą treścią w internecie są właśnie INFOGRAFIKI. Nic dziwnego – są proste w odbiorze, kolorowe i ciekawie przedstawiają treści w formie schematów, kształtów itp. 
  • Są lekkie w odbiorze – Nie wymagają takiego skupienia jak tekst. Społeczeństwo jest dziś bombardowane informacjami, dźwiękami, obrazem. Utrzymanie skupionej uwagi to na prawdę ogromne wyzwanie. W takich warunkach przeczytanie z uwagą tekstu i przyswojenie go jest niemalże niemożliwe. To jest powód tego, że infografika wypiera tekst.
  • Łatwo przedstawić skomplikowane rzeczy – Jeśli trzeba przedstawić schemat działania jakiegoś produktu lub przebieg usługi infografika będzie do tego idealna. Po jej odczytaniu nikt nie będzie miał problemu ze zrozumieniem przekazu. 
  • Wzbudzają emocje – W krótkim czasie możesz nawiązać więź z potencjalnym klientem dzięki infografice. Wystarczy, że w swojej infografice podejmiesz temat, który dotyczy akurat danej grupy społecznej, lub taki który dotyczy wszystkich. 
  • Oszczędzają czas – infografiki przekazują informacje dużo szybciej niż sam tekst. Przeciętny użytkownik potrafi skupić swoją uwagę na oglądaniu treści w internecie na niecałe 9 sekund. Wobec tego Twoja infografika musi dać się przyswoić w tak krótkim czasie.

 

 

Kiedy zastosować infografiki? 

 

 

Lista sytuacji, w których infografiki okazują się być bardzo przydatne jest długa, ale wymieńmy kilka z nich:

  1. Kiedy chcesz wytłumaczyć jakiś proces i pokazać klientowi jasną korzyść, np. pokierować klienta w ścieżce zakupowej produktu w sklepie internetowym, pokazać proces wykonywania jakiejś usługi, gdy chcesz przekazać instrukcję posługiwania się aplikacją, korzystania z narzędzi na blogu, pokazać proces zamawiania serwisu do biurowego sprzętu itp.
  2. Kiedy wprowadzasz na rynek nowy produkt i chcesz zakomunikować go potencjalnym klientom. Szczególnie przydatne w skomplikowanych produktach. Przykładem mogą być suplementy diety. Tu warto pokazać na infografice korzyści płynące z poszczególnych składników. 
  3. Kiedy chcesz porównać swój produkt z produktami, które już są na rynku.  
  4. Kiedy chcesz wskazać na konkretny problem, który Twój produkt lub usługa może rozwiązać oraz w jaki sposób. Załóżmy, że prowadzisz sklep z materacami do spania. Skupiasz się na bólu pleców lub np. danej wadzie kręgosłupa i pokazujesz, który z Twoich materacy i dlaczego może okazać się zbawienny. 
  5. Kiedy zależy Ci aby, Twoi klienci poznali dane na temat Twoich usług lub produktów. W tekście nikt by się nad tym nie pochylił, ale jeśli pokażesz na infografice, ile osób skorzystało już z Twojej usługi, w jakim byli wieku, z jakiego regionu itp. szybciej zwróci uwagę klienta na to, że on też potrzebuje tego rodzaju produktu. 
  6. Kiedy chcesz pokazać chronologie lub historię np. swojej firmy. Otwierasz nowy oddział w innym mieście i chcesz się tym pochwalić. Możesz zrobić to na „osi czasu” gdzie pokażesz kolejne przełomowe punkty w rozwoju Twojej firmy, by jeszcze bardziej podbudować powagę marki na rynku. 

 

Skąd brać dane do publikacji w infografikach?

 

Najlepszym źródłem informacji będą Wasze dane firmowe. 
Wyniki sprzedaży, ilość wejść na stronę, najczęściej zadawane pytania na infolinii – to wszystko mogą być tematy do publikacji na infografikach. 

Warto zlecić też badanie marketingowe firmie marketingowej, by mogła sprawdzić ile było logowań, pobrań, zakupów, rejestracji, opinii itd.

Darmowe dane statystyczne można znaleźć także w internecie. Poniżej znajdziesz listę stron z bezpłatnymi zasobami, na podstawie których możesz stworzyć kontekst swojej infografiki lub zbudujesz swoją statystyczną przewagę:

 

Jak zaprojektować infografikę? 

 

Bez wątpienia dobry grafik będzie to wiedział, ale podamy kilka wskazówek, byś mógł zrobić to sam:

Pionowy format – dzięki zastosowaniu pionowego formatu będą łatwiej przyswajalne dla ludzkiego oka, ponieważ nasze urządzenia mobilne, a większość użytkowników social media właśnie z tego korzysta mają prostokątny kształt. Warto zastosować proporcje 4:5. 

Jeden główny element wpadający w oko. Może być to Duża kolorowa czcionka lub obrazek o danej tematyce. 

Pamiętaj, by nie umieszczać zbyt dużo tekstu. Hasła muszą być ogólnikowe i konkretne. Użyj maksymalnie 200-300 słów. Trzymaj się jednej stylistyki, a więc nie stosuj kilkudziesięciu różnych czcionek i kilkunastu kolorów. Ogranicz się do maksymalnie 4 kolorów i 3 czcionek. Pamiętaj także o dobrej jakości, aby nie było „pikselozy” czyli widocznych kwadracików lub niewyraźnego obrazu. 

Nie potrzebujesz żadnych specjalistycznych programów, by stworzyć własną infografikę. Możesz wykorzystać gotowe szablony na stronie https://www.canva.com/.

Powodzenia!