Każde pokolenie wychowało się w innych warunkach. Starsi czytali gazety, trochę młodsi blogi, a najmłodsi cechują się „brakiem czasu” na czytanie.
Bez wątpienia najmłodsze pokolenie (osoby, które przyszły na świat po 1995 roku) najlepiej przyswajają materiały wideo i to te krótkie.
Osoby z tak zwanego pokolenia Z uwielbiają media społecznościowe. Ich uwaga skupia się na platformach, gdzie dominują treści obrazowe, wideo. Głównie są to platformy takie jak Instagram czy YouTube. Pokolenie to zaczyna odgrywać coraz większą rolę jako grupa odbiorców różnych marek. W końcu to oni są przyszłością gospodarki.
Cechą charakterystyczną tej grupy jest fakt, że przedstawiciele pokolenia Z szukają potwierdzenia swoich decyzji zakupowych u innych. Według raportu Accenture 65% z nich konsultuje dokonanie zakupu z rodziną lub bliskimi, 64% kieruje się recenzjami umieszczonymi przez innych użytkowników w internecie, a 54% pyta o opinię znajomych.
Ta grupa odbiorców jest w języku potocznym nazywa również pokoleniem mikrofalówki. Oznacza to, że nie lubią czekać. Liczy się dla nich czas realizacji usługi czy zamówienia złożonego w internecie. Komunikację dostosowaną do tej generacji powinny w szczególności wdrożyć marki z branży technologicznej, modowej i kosmetycznej, bo to te produkty najbardziej interesują młodych odbiorców.
JAK DOTRZEĆ DO MŁODYCH?
Obierając strategię komunikacji do młodego pokolenia trzeba dokładnie sprecyzować grupę docelową, poznać jej zwyczaje i zrozumieć zachowania w sieci. Tylko w ten sposób uda się dokładnie dostosować prezentowane im treści.
Szczególną uwagę należy zwrócić na materiały wideo. Powinny być one wysokiej jakości i przekazywać oczekiwane treści. Należy pamiętać, że obecnie każdy żyje w biegu, a social media przegląda często jadąc metrem czy stojąc w kolejce do kasy. Wymaga to dostosowania treści do wyświetlania bez dźwięku, a więc dodać napisy. Dobrze jest rozeznać wcześniej jakie platformy lubi dana grupa docelowa i tam inwestować w rozwój reklamy wideo.
Kanałami, na których młodzi spędzają najwięcej czasu, oglądając wideo, są oczywiście YouTube, Instagram oraz Snapchat. Nie możemy również zapominać o rosnącym w siłę TikToku.
YOUTUBE
Podróżując po YouTube pewnie zauważyliście, że najwięcej najpopularniejszych kont to młodzi twórcy. Pokolenie Z nie tylko chce konsumować treści, ale je produkować. Chcą dzięki temu pochwalić się swoimi zainteresowaniami i wiedzą. Chcą zdobywać popularność i budować szerokie zasięgi, aby zacząć zarabiać na tej platformie.
Jako właściciel marki możesz nawiązać współpracę z popularnym YouTuberem z pokolenia Z, aby on przekazał rówieśnikom informację o Twoich produktach. Możesz także wykreować własnego YouTubera. Będzie się to wiązało z podwójną korzyścią. Dla Ciebie to reklama, a dla niego darmowy rozwój. Takie osoby to świetny łącznik między społeczeństwem, a Twoją marką.
Materiały do reklamy na YouTube warto przygotować w przemyślany, nienachalny sposób. Suche wystąpienie młodzieńca z szamponem do włosów bardziej by odpędziło oglądających niż przyciągnęło nowe osoby. Reklamę w filmach na YouTube trzeba „przemycać” tak, by była ona autentyczna i ciekawie zaprezentowana.
Warto zatem nawiązywać współpracę z osobami, które tworzą filmy przygodowe, vlogi, pokazują swoje hobby itp. Załóżmy, że jesteś producentem sprzętu wspinaczkowego. Potrzebujesz młodej, pasjonującej się wspinaczką osoby. Nic prostszego niż zadbać o jej wyposażenie bogate w logo Twojej firmy.
Może prowadzisz sklep internetowy ze sprzętem technologicznym. W takim razie możesz prowadzić kanał edukacyjny na YouTube, gdzie zamiast zawsze tak samo wyglądającego recenzenta będziesz pokazywać sprzęt w dynamicznej akcji dziejącej się między młodymi osobami. Ważne jest zbudowanie historii, w której naturalną sytuacją będzie pojawienie się konkretnego produktu.
Vlogi, wyzwania, lifehacki – to właśnie tego typu content młodzi uwielbiają oglądać na YouTube. Bez wątpienia młodzi najchętniej wybierają rozrywkę.
Oprócz kanałów o charakterze rozrywkowym istotną rolę odgrywają również formaty, które mają wartość edukacyjną. Wedle najnowszych statystyk Google aż 86% młodych ludzi czerpie wiedzę o świecie z YouTube’a. Serwis jest przez nich postrzegany jako źródło wartościowych i godnych zaufania informacji. Platforma daje mnóstwo sposobów na implementację komunikacji marketingowej. Trzeba tylko używać jej z głową.
TIK TOK
Prężniej rozwijającą się platformą jest także TiK Tok. Zdecydowanie dominuje tam rozrywka i krótkie filmy. Idealne dla pokolenia Z. Warto przyjrzeć się tej platformie już dziś i zacząć zastanawiać się jak zmodyfikować strategię marketingową firmy tak, aby wykorzystać potencjał TikToka.