Jak pisać skuteczne i przyciągające uwagę tytuły i śródtytuły?

Zapewne wiesz już o czym będzie ten tekst, skoro zdecydowałeś się go przeczytać. Jasno określony temat w tytule pozwala czytelnikowi na szybką reakcję „O! Tu jest to czego szukam – przeczytam to”. Warto, aby każdy kto zajmuje się pisaniem tekstów reklamowych w firmie znał podstawowe zasady funkcjonowania tytułów i śródtytułów w sieci.

Co to jest tytuł?

Dobrą definicją tytułu może być obietnica tematu treści, którą czytelnik znajdzie w artykule lub swego rodzaju streszczenie tekstu. Nic więc dziwnego, że to tytuł decyduje o tym, czy ktoś przeczyta dany tekst.

Każdy z nas szukając jakiejś informacji będzie starał się skanować tekst w poszukiwaniu ważnych dla niego informacji. Nie dziwmy się, że gdy zobaczy „morze tekstu” napisanego jedną czcionką i jednym ciągiem, szybko ucieknie z naszej strony. „Wrrrr” – już na samą myśl o czytaniu czegoś takiego robi mi się ciepło!

Rola tytułów w tekście reklamowym:

Główne role jakie odgrywają tytuły i śródtytuły w tekście stanowią:

  • wprowadzenie odbiorcy do tematu tekstu,
  • ułatwienie mu wyszukiwania informacji,
  • usprawnienie czytania,
  • zachęcanie do przeczytania dalszej treści,
  • wzbudzenie zainteresowania (szczególnie te zakończone znakiem zapytania).

Dodatkowo dobrze sformułowane tytuły umieszczone w pozycji „title” pomagają w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce. Warto zatem sformułować je tak, jak brzmiałoby pytanie odnoszące się do danego zagadnienia np.: „Jak usunąć plamę po kawie?” albo  „Sposoby na soki oczyszczające organizm”.

Śródtytuły natomiast pomagają dobrze zorganizować tekst i pomóc w jego czytaniu. Oddzielony śródtytułami będzie wyglądał dużo bardziej zachęcająco.

Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na napisanie ciekawego tytułu:

1. Pisz rzeczowo

Jeżeli artykuł ma dotyczyć wyboru aparatu do robienia zdjęć produktom na stronę internetową zwróć na to uwagę w tytule.

„Jaki aparat wybrać do fotografowania produktów w sklepie internetowym?”
„Czym robić zdjęcia produktom na stronę internetową?”

2. Nie pisz długich tytułów

Zbyt długi tytuł nie rzuca się w oczy w całości, tak aby bez wysiłku dać się zapamiętać. Trzeba napisać coś, co nasz wzrok jest w stanie odczytać jednym spojrzeniem.

„Suknia ślubna dla kobiety o figurze klepsydry”

3. Dostosuj język do grupy odbiorców

Jeśli piszesz o aparatach słuchowych dla starszych ludzi dostosuj do nich swój język. Jeśli piszesz natomiast do młodzieży korzystających ze skyteparków, możesz pozwolić sobie na odrobinę luzu.

„Jaką bluzę założyć na nocny skating?”

4. Określ typ artykułu

Jeśli planujesz w artykule umieścić infografikę – określ to w tytule. Jeśli będzie to wywiad również warto to zaznaczyć. Może są osoby, które szczególnie cenią sobie własnie wywiady i chętniej go przeczytają?

„[Infografika] Zobacz ile prądu zużywają Polacy”
„[Wywiad] Czy samorząd wprowadzi zakaz …”

5. Skorzystaj z początków artykułu typu:

  • 10 przykładów…
  • 5 sposobów na…
  • Spróbuj…
  • Sprawdź…
  • Naucz się..

Tego typu początek sprawdza się praktycznie w każdej branży. Należy podążając tym tokiem myślenia wprowadzać swoje, pasujące do branży teksty.

6. Pamiętaj, aby użyć słów kluczowych

W pozycji „title” należy używać słów, których dany użytkownik może właśnie szukać.
Pisząc tytuł trzeba zastanowić się jakim słowem posłuży się użytkownik, który akurat będzie szukał informacji, które my opisujemy w artykule.

Podsumowanie:

Istnieje wiele sposobów na tworzenie tytułów artykułów. Najlepsze są bez wątpienia te, które działają. Mamy nadzieję, że powyższe sposoby Wam pomogą, ale zachęcamy do tworzenia własnych i kreatywnego myślenia. Powodzenia! 🙂