Czy zwykła cyfra połączona z majuskułą może oznaczać coś więcej niż źle wciśnięty przycisk na klawiaturze? Oczywiście, że może! Drodzy czytelnicy właśnie poznajecie formułę 4P, tzn. Marketing Mix. Zaraz sprawdzimy, czy to skomplikowany proces czy prosta zabawa.
Na co komu 4P?
Profesor marketingu Edmund Jerome McCarthy stwierdził, iż Marketing Mix to zbiór elementów. Dzięki umiejętnemu posługiwaniu się nimi możemy oddziaływać na rynek. Podstawowa wersja 4P to cena (price), miejsce (place), promocja (promotion) i produkt (product). Wielkie firmy od lat korzystają z tego modelu, a dziś i Twoje przedsiębiorstwo ma szansę skorzystać z dobrodziejstw amerykańskiego naukowca.
Price, czyli cena
Wysokość ceny naszego produktu definiuję mnóstwo czynników, np. dystrybucja, koszt działań marketingowych lub wydatki na rozwój. Jako przedsiębiorca masz wpływ na to czy cena ukształtuje się na jak najniższym poziomie czy odwrotnie – jak najwyższym. Niska cena jest dobrym pomysłem przy firmie dopiero wchodzącej na rynek. Jeśli wolisz uchodzić za przedsiębiorstwo ekskluzywne twoja cena nie może być zbyt niska (wywoła to podejrzenia – tak dobry produkt, za tak śmieszne pieniądze? Coś musi być nie tak!). Pamiętaj, że atrakcyjne rabaty lub dodatki w postaci 2w1 zawsze przyciągają konsumenta!
Place, czyli miejsce
Zastanawiałeś się kiedyś jakie miejsce na półce zajmuje twój produkt? Albo jak szeroką dystrybucję prowadzisz? W ilu hurtowaniach można nabyć oferowane przez Ciebie dobra? Im bardziej dostępny tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś nas kupi. Zasady merchandisingu są proste, im lepsze miejsce na półce tym lepiej dla nas! Ekspozytory handlowe również ułatwiają uzyskanie wyższego przychodu. Marketing mix musi być zaplanowany w każdym szczególe.
Promotion, czyli promocja
I tutaj można puścić wodzę fantazji. Reklama, public relations, sponsoring, sprzedaż osobista i promocje. Wszelkie działania, które wypromują i sprzedażą nasz produkt. Na ten temat można byłoby napisać książkę, więc w dużym streszczeniu chodzi o działania reklamowe- każde. 4P wydaje się pojęciem zwięzłym jednak każdy w każdy aspekt można zagłębiać się godzinami. O różnych sposobach promocji napiszemy wkrótce ?
Product, czyli produkt
Skupmy się wokół naszego produktu. Jego nazwa, opakowanie, kolorystyka. Tutaj każdy szczegół jest ważny. Czy jest funkcjonalny, potrzebny, innowacyjny? Jego jakość jest na odpowiednim poziomie? A może udzielasz gwarancji na 3, a nie dwa lata? Zastanów się nad poszczególnymi aspektami tej kategorii 4P.
Wszystko sprawdzone!
Każdy z czterech elementów 4P powinien być równomiernie zadbany i dopieszczony. Dzięki odpowiedniemu skupieniu na nich mamy możliwość być dostępnych we właściwym czasie i miejscu oraz posiadać pożądane cechy. Na dodatek musi o nim wiedzieć wystarczająca liczba osób. Jeśli zadbamy o wszystko mamy bardzo duże szanse na sukces!