Potrzeba około 5 sekund, aby ocenić nowo poznaną osobę. Wystarczy plama na krawacie, sprane spodnie zamiast garnituru lub niezadbane paznokcie, a nasza jedyna szansa na dobre wrażenie lega w gruzach. Negatywne wrażenie ciężko zatrzeć, a jeszcze trudniej naprawić. Dla każdej osoby wizerunek w pracy jest bardzo ważny. Dlaczego więc nie przykładamy należytej uwagi do tożsamości naszej marki, firmy?
Wizerunek marki sobie, a tożsamość sobie
Odpowiedzmy sobie najpierw na pytanie czym jest wizerunek marki. Są to uczucia naszych klientów i budowane na ich podstawie przekonania o danym przedsiębiorstwie. Na wrażenia naszych klientów składa się wiele elementów, np. logo, kolorystyka, uniformy, działania lokalne, opinia osób zatrudnionych w naszym przedsiębiorstwie. Wizerunek wynika z tożsamości firmy. Nasza tożsamość jest wizją jaką stworzyliśmy w oparciu o nasze przekonania, marzenia i idee. Idealna sytuacja panuje w momencie, gdy wizerunek jest jak najbardziej zbliżony do tożsamości.
Poznaj mnie, czyli identyfikacja wizualna
Skupmy się w jaki sposób należy zarządzać poszczególnymi elementami marketingu, aby nasz wizerunek był pozytywnie odbierany przez klientów. Podstawowym warunkiem jest spójna identyfikacja wizualna. Logo będące odpowiedzią na nowoczesny design, w wysokiej jakości umieszczane zawsze wraz z wszelkimi materiałami reklamowymi. Nasza kolorystyka musi być ściśle określona i wykorzystywana w projektach. Spójność tych materiałów sprawi, iż niewielki fragment grafiki, zdjęcia wywoła odpowiednie skojarzenia w umysłach naszych klientów. Na tym polega właśnie identyfikacja wizualna – skojarzenia z konkretami!
Przykład: Odpowiednim będzie marka czekolad Milka. Słysząc już tą nazwę od razu widzimy fioletową krowę w białe łaty. Wszystkie produkty są w kolorach fioletu. Marka promuje pozytywne uczucia takie jak bliskość, miłość i przyjaźń. I z tym ją kojarzymy od lat!
Jeśli myślisz, iż Twoje jednoosobowe przedsiębiorstwo nie może porównywać się do ogólnoświatowego koncernu to jesteś w ogromnym błędzie. Posiadając określoną tożsamość jesteś krok bliżej swoich obecnych i przyszłych klientów.
Pracownik – Twój łącznik z klientem
Twój wzrok powinien również powędrować w stronę twoich pracowników oraz miejsca ich pracy. To oni reprezentują Ciebie, Twój wizerunek oraz identyfikacje wizualną. Niezadowolony etatowiec skutecznie zniechęci swoich znajomych do przekroczenia progu twojej firmy.
Pomyśl o imprezach pracowniczych, drobnych prezentach na Mikołaja lub premiach uznaniowych. To drobne gesty, które sprawią, że pracownik jest zadowolony ze swojej pracy. I lepiej ją wykonuje! Spójrz teraz na jego ubiór. Może niewielkie logo na koszuli albo plakietka z imieniem nazwiskiem i oczywiście nazwą firmy? Możliwości jest wiele teraz musisz się tylko zastanowić którą wybierzesz. Bo nasz klient musi wiedzieć dwie rzeczy. Że TWÓJ pracownik jest z TWOJEJ firmy i zna TWOJĄ firmę. I że jego potrzeba zostanie zaspokojona.
Przykład: Pracownicy Alior Banku może nie noszą meloników, ale purpurowe krawaty i apaszki już tak. Widząc tak ubranego pracownika od razu kojarzymy go z konkretną marką.
Dbaj o swoje otoczenie – pomyśl o sponsoringu
Jeśli operujesz większym budżetem to pomyśl o swoim otoczeniu. Może niedaleko jest liga podwórkowa, której brakuje dotacji na nowe ubrania sportowe? Albo WOŚP organizuje kolejną zbiórkę i możesz zaproponować swoje usługi w licytacji? Mniejsza firma może zbierać nakrętki z plastykowych butelek. Dlaczego? Ponieważ:
- możesz się tym pochwalić w mediach społecznościowych, stronie internetowej i w reklamach,
- masz dobry uczynek na koncie ?,
- lokalna społeczność widzi twoje działania i docenia je. Co w dalszej perspektywie przekłada się na zyski. *
Przykład: Niewielkie logo Pumy na koszulce przynosi duże efekty wizerunkowe.
Budowanie wizerunku to proces długofalowy
Musisz uzbroić się w cierpliwość, ponieważ budowanie wizerunku jest działaniem długoterminowym. Kupując krawat z sygnetem firmy nie podwoisz swoich miesięcznych dochodów. Jednak te niewielkie puzzle po dłuższym czasie stworzą świetną układankę. Należy tylko być stałym w swych działaniach oraz konsekwentnie trzymać się określonych na początku założeń (kolor, cele, emocje). Bycie obecnym w świadomości konsumentów przynosi tylko zyski. Wszystkie te działania może wykonać każde nawet najmniejsze przedsiębiorstwo w współpracy z agencją reklamową.
Musisz zacząć po prostu działać! Konkurencja nigdy nie śpi, być może to oni teraz w ramach identyfikacji wizualnej tworzą rebranding logo lub kupują nowe książki do miejskiej biblioteki aby polepszyć wizerunek marki. Oferujemy również naszą pomoc. Specjaliści z zakresu marketingu, komunikacji oraz wizerunku naprawią błędy i pomogą Ci osiągnąć sukces. Wystarczy sięgnąć po telefon albo napisać e-mail! ZAPRASZAMY DO KONTAKTU!
Karolina Nowak
grafik AjPi Media