Samodzielne tworzenie infografik – przegląd darmowych narzędzi

Infografika to jeden z elementów reklamy, który pełni pierwszorzędną funkcję w kreowaniu i promocji danej firmy oraz jej usług. Dopracowana i szczegółowo wykonana grafika przykuwa uwagę, wywołuje emocje, na których dzisiejszy rynek buduje relację z klientem. Infografika stała się nieodłącznym elementem przekazu, który jest w stanie zobrazować i przekazać więcej niż tradycyjny tekst.

Elementy graficzne w prężnie rozwijającym się content marketingu odgrywają kluczową rolę. Nie liczy się tylko i wyłącznie tekst, ale i wygląd estetyczny. Oko dzisiejszego odbiorcy jest bardziej spostrzegawcze i szuka wyrazistych przekazów. Infografika może występować pod postacią łamigłówek, rebusu, w której intrygujący sposób przedstawiana jest informacja o firmie. Rozszyfrowanie zagadki daje poczucie satysfakcji i mocno oddziałuje na odbiorcę. Dodatkowo sprawia, że skomplikowane informacje przyciągają wzrok, są łatwo przyswajalne i zachęcają do udostępniania ich dalej.

Jeżeli do tej pory wydawało ci się, że dobrą i atrakcyjną grafikę jest w stanie wykonać tylko specjalista, to jesteś w błędzie. Obecnie istnieje niezliczona ilość narzędzi, dzięki którym sam jesteś w stanie stworzyć coś naprawdę interesującego i przekonującego.

Niezwykle ważne jest aby przed rozpoczęciem tworzenia infografiki ustalić jej podstawowy cel, do kogo ma trafiać, co przekazać, jaki jest jej temat i czym można zaskoczyć odbiorcę. Nie można zapomnieć o języku – prostym, chwytliwym, zrozumiałym. Po zarysowaniu wstępnej istoty infografiki można przejść do wstępnego jej kreowania. Na tym etapie pomocne będą wszelkie narzędzia. Poniżej kilka z nich.

Canvarodzaj serwisu, którego nie trzeba ani instalować, ani pobierać. Wystarczy utworzyć konto, aby rozpocząć pracę. W swojej ofercie przedstawia przeogromną gamę elementów, które można wykorzystać do tworzenia treści marketingowych. Część elementów można wykupić za nie więcej niż 1 USD. Projekt utworzony w Canvie można wielokrotnie zapisywać oraz udostępniać.

Piktochart – jeden z najprostszych serwisów w sieci. Umożliwia stworzenie raportu, banneru czy prezentacji, dzięki licznym elementom: ikon, wektorów, wykresów, obrazków. Piktochart pozwala na importowanie arkuszy Excel oraz plików CSV. Narzędzie daje możliwość pracy na kilku darmowych szablonach, które można odpowiednio dostosowywać, zmieniając kolory, czcionki itp. Skończoną pracę można osadzić na stronie internetowej za pomocą wygenerowanego kodu lub zapisu bądź pobrać w formacie PNG/JPG.

Visual.ly kolejna platforma społecznościowa dająca możliwość tworzenia infografik w oparciu o szeroką gamę elementów. Koncepcja tego serwisu miała zwracać się ku social media, aby treści dla nich tworzone były przede wszystkim czytelne i proste w zrozumieniu. Praca tworzona w visual.ly sprawdzi się najlepiej w przedstawieniu facebookowych statystyk, czy porównań.

Easel.ly – narzędzie do samodzielnego tworzenia infografik, które posiada zdecydowanie większą ilość motywów niż wspomniany wyżej Piktochart. Tutaj po pierwsze ustala się tło, dopiero później można przejść do dalszych działań jakimi są: dodawanie tekstu, obiektów, kształtów. Minusem tego serwisu jest brak możliwości stworzenia wykresu i pominięcie poprawnej obsługi polskich znaków.

Infogr.am – serwis udostępniający sześć szablonów do pracy, w której następnie można dodawać tekst, diagram, mapę, video czy plik graficzny. Niezastąpiony w tworzeniu statystycznych infografik. Wadą tego narzędzia jest fakt iż, wersja darmowa uniemożliwia pobranie pliku na dysk, a jedynie publikację on-line.

Jak widać w sieci istnieje wiele alternatyw do samodzielnego tworzenia zgrabnych, wizualnie dobrze wyglądających infografik. Wyżej wymienione są jedynie wybranymi z wielu, jakie można znaleźć w Internecie. W dobie tak wielu programów wspomagających, stworzenie własnej, niepowtarzalnej grafiki nie powinno stanowić większego problemu, zatem już dziś zacznij tworzyć coś samodzielnie!

 

 

Martyna Kusak
junior copywriter
AjPi Media