Przedstawili Państwo koncepcję i stylistykę nowo powstającej reklamy. Wasza firma wie, czego chce w kwestii kreacji i kompozycji. Reprezentant agencji reklamowej kiwał ze zrozumieniem głową. Ostatecznie Państwo zaprezentowali swoje oczekiwania, agent zrozumiał co innego, a grafik stworzył jeszcze coś odmiennego. I co teraz? Aby uniknąć takiego problemu wystarczy wypełnić jeden niewielki, ale istotny dokument – brief.
Brief z angielskiego krótki
Czym jest brief reklamowy i dlaczego jeden dokument jest aż tak ważny? Zawiera on najważniejsze informacje o Państwa firmie. Na pierwszym, poznawczym etapie stanowi najważniejsze źródło danych. Brief, pomimo prostej formy i przejrzystych zasad często spędza sen z powiek. Dlaczego? Ponieważ często sami nie wiemy, jak sklasyfikować swoją firmę.
Długopis w dłoń
Podczas uzupełniania poszczególnych kolumn musimy zastanowić się nad istotnymi z punku widzenia Twojej firmy sprawami, m.in. grupie docelowej dla oferowanych usług/produktów, konkurencji i ogólnym opisie rynku na którym funkcjonujesz. Wymaga to od przedsiębiorcy chwili zastanowienia. Najważniejsze jest to, aby w briefie nie było informacji nieprawdziwych. Zaszkodzi to tylko kreacji reklamy.
Powyższy schemat jest bardzo rozbudowany. Jeśli Twoja firma jest jedno- lub dwuosobowa to możesz skupić się głównie na opisie produktu, konkurencji, celach marketingowych, grupie docelowej i Twoich wymaganiach odnośnie współpracy.
Produkt/Usługa jest chyba najłatwiejszym elementem do opisania dla Ciebie. ? Określ zatem jego skład, cechy, przewagę nad konkurencją. A jeśli już o rynkowych rywalach mowa. Opisz lidera rynku. Przykładowo, jeśli produkujemy soki na rynek lokalny, np. soki Tymbark i Sady Wincenta.
Określ swoje cele marketingowe
Cele marketingowe to sukcesy jakie planujesz odnieść dzięki współpracy z agencją. Myślisz o pozyskaniu nowych klientów, a może chcesz umocnić pozycję na rynku? I ostatni aspekt, czyli Twoje wymagania. Zarówno grafik, jak i agent reprezentujący agencję reklamową będą zachwyceni znając Twoje oczekiwania. Może preferujesz określone kolory, a innych wręcz nie znosisz. Albo lubisz czcionki mocne, grube, z charakterem, a cienki krój pisma przyprawia Cię o palpitację serca.
Dobry początek współpracy z agencją
Jak widzisz są to pytania dość konkretne. Jednak dzięki nim agencja reklamowa jest w stanie przygotować dobrą, konkretną i jakościową kampanię reklamową. Jeśli agencja nie wymaga briefu to sam możesz go przygotować w oparciu o nasz załączony wzór. Jest to nie tylko dokument mówiący o Twojej firmie. Jest to potwierdzenie wiedzy oraz świadomości swojej marki i jej konsumentów.
Niech moc będzie z Tobą!
Wystarczy wziąć długopis i pobrać oraz wydrukować wzór. ? Zdajemy sobie sprawę, że uzupełnienie niektórych rubryk to nie małe wyzwanie, dlatego nasi specjaliści podpowiedzą, doradzą i pomogą. We współpracy siła! A dla nas Państwa firma jest najważniejsza, dlatego w załączniku jest dostępny edytowalny brief przeznaczony do współpracy z grafikiem albo copywriterem.
Karolina Nowak
grafik AjPi Media