Jak prowadzić marketing w firmie bez generowania niepotrzebnych kosztów?

W obecnym czasie, kiedy wiele biznesów zostało pokrzywdzonych przez lockdown, każdy myśli, jak podnieść swój biznes niewielkim nakładem finansowym. Nic dziwnego. Rynek zwolnił, obroty spadły, a rozwijać się trzeba.


Szybki, tani i skuteczny marketing?

Myślę, że przedsiębiorcy już wiedzą, że cuda się nie zdarzają i nikt nie pokłada nadziei w jakichś cudownych sposobach i magicznych reklamach, które zmienią wszystko. Czas postawić na edukację i zrozumienie zachowania konsumentów. Oni również będą teraz oszczędzać. Zakupy będą musiały być bardziej przemyślane. Na swoim przykładzie wiem, jak długo człowiek potrafi nosić się z podjęciem decyzji zakupowych. Następuje pierwszy research rynku, następnie wybranie kilku modeli i szukanie najlepszej ceny. Później często jeszcze czekamy na okazję typu „może jeszcze się coś fajniejszego pojawi”.

Praca długofalowa

Trzeba zdać sobie sprawę, że marki, modele, określone produkty, których klient szuka przez długi czas pozostają w jego głowie. Prędzej czy później ten zakup się dokona, ale kwestia tego u kogo. Na pewno klient nie kupi w firmie z marnym marketingiem, marnym opisem w sklepie internetowym czy świecącym pustkami punktem sprzedażowym lub w przypadku usług – nieestetycznym punkcie obsługi.

Zapewniam Cię, że klient zdecyduje się na zakup lub wykonanie mu usługi w takim miejscu, które zna, przynajmniej „z widzenia”. Dlatego ważny jest kontakt z nim, zanim go w ogóle poznasz.

Efekt kuli śnieżnej!

 

Marketing jest jak kula śnieżna. Najpierw jest malutka i nie widać efektów, a następnie rośnie i robi się tak wielka, że może zgnieść (konkurencję 😉). Jest to proces, który trwa i trzeba się na to przygotować.

Sposobem na prowadzenie taniej reklamy, ale oszczędnej jest aktywność w sieci. Wszelkiego rodzaju aktywności wideo czy prowadzenie contentu, o którym piszemy na swoim blogu od dawna. Blogi, fanpage, strona Internetowa, wideo itd. to sposoby na zaprzyjaźnienie się z potencjalnym klientem i w konsekwencji sprzedaż. Jeśli etap realizacji zakupów będzie również tak przyjemny dla klienta jak uprzednie obserwowanie marki w internecie, możesz być pewien, że wróci 😊

Wszystko na już, czy długotrwały efekt?

Rozumiem, że możesz być w desperacji, ale musisz zrozumieć, że trzeba zrobić głęboki wdech i wydech i nastawić się pozytywnie, ale na działanie długofalowe. Może być przez chwilę trudniej, ale z czasem sytuacja odwróci się na Twoją korzyść, jeśli odpowiednie działania marketingowe zostaną dobrze wykonane.

Chcę uprzedzić, że nasza współpraca może być utrudniona, jeśli będziesz oczekiwać efektów z dnia na dzień. Należy pamiętać, że marketing to wsparcie sprzedaży, które ma prowadzić do sprzedaży, ale nie bezpośrednia sprzedaż.
Jeśli będziesz od jakiegokolwiek marketingu oczekiwać efektów natychmiastowych to najesz się tylko niepotrzebnych nerwów, a i tak niewiele osiągniesz. Panika odbiera zdolność do racjonalnego myślenia.

Wyobrażasz sobie, że na rynku pojawia się znana marka np. obuwnicza i od razu wszyscy kupują buty tylko tam? Nie. Najpierw muszą kupić pierwsze osoby, aby polecić kolejnym. Inni muszą przez pół roku oglądać reklamę, aby zdecydować się na zakup, kolejni potrzebują zobaczyć w nich Roberta Lewandowskiego, a jeszcze inni muszą sprawdzić specyfikację i spędzić pół godziny na rozmowie z konsultantem infolinii, aby rozwiać wszystkie wątpliwości. Tak działa rynek i to co możemy zrobić, to dostosować się do niego i prowadzić spójne z nim działania.

Twoja firma to dla Ciebie cały świat, dla klienta to jedna z wielu opcji, dlatego, aby mógł ją bliżej poznać, trzeba „wchodzić mu w drogę”. Swoje działania contentowe powinieneś prezentować klientowi kilka razy. Zanim zdecyduje się na zakup u Ciebie może spotkać się z Twoją ofertą nawet ponad 20 razy! Bądź cierpliwy! 😊

Jeśli potrzebujesz na szybko podnieść sprzedaż rozważ dodatkowe portale. Może allegro/olx?
Natomiast jeśli interesuje Cię utrzymanie firmy w dłuższej perspektywie to content marketing będzie idealny, ale cierpliwość też będzie niezbędna!
Nie wiesz jak zacząć? – napisz do nas. Jesteśmy od tego, by pomagać rozwijać biznesy w internecie.

Monika Adamczyk
Zespół AjPi Agencja Kreatywna Reklamy