Czy wykorzystywanie trendów „tu i teraz” się opłaca? Polskie Linie Lotnicze „LOT” oraz Ikea pokazały, że tak. Gdy ogłoszono 7 grudnia Młodzieżowe Słowo Roku 2021, te dwie marki zareagowały na nie błyskawicznie, korzystając z real-time marketingu. Co zyskały?
Real-time marketing to nowoczesne podejście marki do komunikacji z klientem. Polega on na publikacji „tu i teraz” treści zgodnych z obowiązującym trendem. Firma, która go wykorzystuje, może wiele zyskać, ponieważ takie publikacje zwykle wywołują emocje i duże zainteresowanie. Aby RTM był skuteczny, wymaga szybkiego działania. Nie ma tu czasu na wieloetapowe akceptowanie grafik i treści, niemniej jednak profesjonalizm musi być zachowany.
Taką formę marketingowych działań zwykle wykorzystuje się w mediach społecznościowych, typu Facebook, Instagram lub TikTok, ponieważ w takich miejscach użytkownicy najszybciej przekazują treści dalej. Z założenia, materiały przygotowane w myśl RTM mają formę nieco ironiczną i zabawną, ale koniecznie spójną z marką.
„LOT” i Ikea a Młodzieżowe Słowo Roku 2021
Najświeższymi przykładami RTM w praktyce są te od Polskich Linii Lotniczych „Lot” oraz sklepu Ikea, które w swoich postach w social mediach wykorzystali Młodzieżowe Słowo roku 2021, czyli „Śpiulkolot” (ogłoszono je 7 grudnia 2021 roku). Co ono oznacza? Według definicji śpiulkolot to „miejsce do spania”. Pochodzi od potocznego słowa „śpiulkać”, czyli spać.
Ikea nowy trend postanowiła wykorzystać do reklamy śpiwora „dwa w jednym”. Na grafice widać mężczyznę, który ubrany jest w poduszko-kołdrę oraz napis „Śpiulkolotnik”. Z kolei w treści napisano: „Gdy Cię pytają, kim chcesz zostać, jak dorośniesz…”. Post opublikowano 7 grudnia. W trzy dni zyskał ponad 12 tys. reakcji, blisko 2 tysiące komentarzy i prawie 900 udostępnień.
Mniej więcej w tym samym czasie pojawił się także wpis na Facebooku linii lotniczych LOT Polish Airlines. W trzy dni zyskał on 2,2 tys. reakcji, 222 komentarzy i ponad 100 udostępnień. Grafika przedstawia śpiącą w samolocie pasażerkę. Dodatkowo widzimy taki napis: -„ang. dreamliner, pol. śpiulkoLOT”.
„Halo, IKEA? Macie takie w granatowym kolorze?”
„LOT” postanowił skomentować także post Ikei o śpiulkolotniku: „Halo, IKEA? Macie takie w granatowym kolorze? Pasowalibyśmy do siebie. Odpiszcie plis”. Do postu załączono „śpiulkową” grafikę polskich linii lotniczych. Reakcje na post po trzech dniach od publikacji? Ponad 300.
Ikea oczywiście na zaczepkę „LOT-u” odpisała: „Zieleń też może ładnie skomponować się z granatem. Więc jak? Honolulu? ”, na co LOT stwierdził: „Jak tylko Japonia się otworzy, to lecimy w Kimono”. Pierwszy komentarz zyskał prawie 50 reakcji, drugi – blisko 70.
Podsumowanie
Te dwa posty pokazują, że szybkie, mądre i kreatywne wykorzystanie RTM, to prosty sposób na zwiększenie zasięgów organicznych na Facebooku. To także pokazanie, że marka na bieżąco reaguje na to, co dzieje się wokół niej. Przy okazji, wykorzystując RTM, można dostarczyć także nieco rozrywki naszym użytkownikom. To także jest przez nich doceniane, na co dowodem jest liczba reakcji, komentarzy i udostepnień.
Źródło: Facebook/Ikea
Źródło: Facebook/LOT Polish Airlines