Planując budżet marketingowy należy rozdzielić budżet na materiały marketingowe fizyczne od budżetu na marketing online.
Jako że czytasz blog agencji reklamowej, która głównie skupia się na działaniach online, pozwól, że właśnie na tym dziale się skupimy.
2020 i to co się wtedy stało zaskoczyło wielu przedsiębiorców. Większość z nich nie była przygotowana na przeniesienie się do internetu. Nauczką na przyszłość dla każdego z nas jest fakt, że przygotowanym trzeba być na wszystko. Zmiany w roku 2020 przyspieszyły w kierunku biznesu e-commerce. Nie mamy już złudzeń, że świat handlu wróci do stanu z chociażby roku 2019r. To stawia przed nami wyzwanie nauczenia się nowych rzeczy. Planowanie budżetu na marketing online należy do tej listy.
Co obejmuje marketing online?
Marketing online to szeroki dział. Należą do niego:
- opłata za dostęp do internetu,
- stworzenie i rozwój witryny WWW,
- wynagrodzenie administratorów strony,
- ulepszenia: sprzęt, oprogramowanie, strona,
- sponsoring,
- reklamy internetowe, telewizyjne, radiowe i prasowe,
- materiały poligraficzne,
- PR,
- telefon – obsługa klienta, kontakt z kontrahentami,
- analiza rynku,
- badania marketingowe.
Przede wszystkim potrzebujemy określić przychód z poprzedniego roku. Nie możemy stosować liczb z kosmosu. Działajmy realistycznie ?
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z własną firmą możesz spodziewać się wydatków na marketing na poziomie 20% a nawet 25%. Standardowo natomiast jest to pomiędzy 5% a 18% – w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Niektóre z działalności świetnie bazują na darmowym marketingu szeptanym. Znając przychód z poprzedniego roku możesz określić kwotowo widełki wydatków na marketing.
Załóżmy, że stosujesz outsorcing i prowadzenie reklamy online zlecasz firmie zewnętrznej. Sprawdźmy, jak określić fundusze potrzebne na poszczególne działania.
Tu możemy powiedzieć – to zależy! Oczywiście od tego, jakąś część sprzedaży lub zapytań o ofertę chcesz uzyskać z gałęzi internetowej. Jeśli jest to 50%, to po prostu połowę budżetu przeznaczasz na marketing. Informujesz agencję reklamową, że tak wygląda Twój budżet i wspólnie dobieracie działania. Adekwatnie jest w przypadku chęci uzyskania 80% i każdej innej kwoty.
Podpowiemy Ci jakie działania agencja reklamowa może podjąć w ramach ustalonego przez Ciebie budżetu.
Pierwszym elementem są tak zwane Ads’y – czyli reklamy na Facebooku i w Google. Stwarzają one duży potencjał zakupowy i należy poświęcić im główną część budżetu. Facebook Ads umożliwiają również wyświetlanie reklam w Messengerze i na Instagramie więc warto poświęć im około 22% budżetu. Google Ads Podobnie, ale można tu przeznaczyć 23%.
Ważnym elementem jest email marketing. Tu przeznaczamy około 5% budżetu.
Robienie list mailingowych jest bardzo ważne, ale maile muszą być zrobione profesjonalnie, aby nie trafiały do kosza, zanim zostaną przeczytane.
Kolejny niezbędnym i obowiązkowym elementem jest SEO/Content marketing. Tu przeznaczamy około 18% budżetu. Metoda ta jest ukierunkowana na edukację klientów i zapoznawanie go z marką. Content może być prowadzony w postaci tekstowej, wideo itd.
Jeśli chcesz skutecznie prowadzić firmę i mieć pojęcie o reklamie powinieneś pamiętać także o swojej edukacji. Zajęcia indywidualne i szkolenie personelu powinny mieścić się w 28% kosztów przeznaczonych na marketing.
Niewielkie 4% warto poświęcić na różnego rodzaju narzędzia ułatwiające pracę tj. systemy CRM, pozyskiwanie leadów czy system mailingu.
Jeżeli chcesz, by 2021 rok był dla Twojej firmy łagodniejszy i przebiegał bez perturbacji jak rok 2020 to nie zwlekaj z opracowaniem odpowiedniej strategii marketingowej. Warto zastanowić się czy dłuższe zwlekanie i działanie metodą prób i błędów nie wygeneruje większych strat niż zainwestowanie w profesjonalną obsługę marketingu swojej marki.
Zespół Aj Pi Media Anna Petynia
Monika Adamczyk