Komunikacja z marką w mediach społecznościowych

Wydawać by się mogło, że to klient jeśli chce kupić nasz produkt, to musi się postarać. Jeśli ma pytania – musi zadzwonić, jeśli chce złożyć reklamację musi odczekać swoje na infolinii, aby połączyć się z działem reklamacji. Jeśli klient chce obejrzeć produkt przed zakupem – musi sobie po niego przyjechać do naszej siedziby lub sklepu.

Nic bardziej mylnego!

W dobie przepychu, konkurencji oraz internetu to klient poświęca czas danej marce,nie marka klientowi. Każdy żyje w pośpiechu i ma mało czasu na wykonywanie długich telefonów czy wycieczki do siedziby firmy. Dzięki firmom kurierskim oraz możliwościom zwrotów coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet. Nic dziwnego – wygodnie, szybko i bez oczekiwania w kolejkach.

Wyjdź im na przeciw!

Pojawia się tylko jeden problem, przed którym stają klienci – wiele pytań. Dotyczą one przesyłki, zwrotów, wymiarów, kolorów, tekstury, zapachu, temperatury i wielu innych aspektów w zależności od dziedziny. Tutaj tworzy się most, który przed klientem można rozłożyć lub spalić. Wszystko zależy od podejścia firmy do komunikacji z klientem.

Jeżeli firma będzie reagować szybko na wiadomości prywatne od klientów na Instagramie lub Facebooku – może liczyć na zyski i zadowolenie klientów. Inną formą aktywności jest odpisywanie na komentarze klientów pod postami. Może się to wydawać zajmowaniem czasu pracownika, ale jest w konsekwencji jego oszczędnością.

Interaktywne FAQ dla wszystkich

Na profilach znanych marek łatwo zauważyć, że pytania pod postami są bardzo różnorodne, a odpowiedzi pozostawione pod nimi są widoczne również dla innych użytkowników. W ten sposób tworzy się baza czegoś co można porównać do FAQ. Po co zatrudniać 10 pracowników na Infolinii skoro można udzielić tych samych odpowiedzi na forum, w miejscu gdzie zaglądają tysiące ludzi, w wygodny, jednorazowy sposób? To bardzo energooszczędna forma komunikacji z potencjalnym klientem.

Nowa epoka w marketingu

Obecnie dzwonienie czy pisanie maili staje się coraz bardziej niewygodne. Młode pokolenie czuje wręcz dyskomfort, gdy słyszą o tym, że muszą gdzieś zadzwonić. Wśród młodzieży obserwuje się coraz częściej zjawisko braku używania numeru telefonu oraz funkcji dzwonienia w smartfonie. Jeżeli już muszą zadzwonić korzystają z komunikatora typu Messenger czy WhatsUp. Jednak zdecydowanie częściej piszą krótkie wiadomości.

Skoro młodzi ludzie w życiu codziennym komunikują się poprzez pisanie, to dlaczego wobec firmy, od której planują coś kupić mieliby postępować inaczej? To dla nich bardzo niewygodne.

W związku z tym prowadząc działalność należy aktywnie korzystać z social mediów, a interesantom umożliwić komunikacje w ten sposób.

Content marketing – jakich kanałów używać?

Najbardziej popularne, a jednocześnie najbardziej skuteczne to Facebook i jego komunikator Messenger oraz Instagram i jego funkcja Wiadomości.

Jeśli firma dysponuje stroną internetową na Facebooku, to wiadomości mogą być kierowane bezpośrednio przez nią.

Kolejna forma zalecana firmom, których działalność wymaga rozmowy online to komunikator Skype.

Do dyspozycji klienta można oddać również WhatsApp. Jest to aplikacja, umożliwiająca komunikację bazując na połączeniu internetowym. Kontakt odbywa się za pomocą połączeń głosowych jak i wysyłaniu wiadomości. Można także wymieniać się załącznikami i obrazami. To okazuje się być bardzo pomocne w przypadku doradzaniu klientowi.

 

Jak może wyglądać komunikacja z potencjalnym klientem?

Np.: Klient Maciek chce zakupić sobie nietypowy kształt regału do biura. Chce zamówić przez internet z dostawą do biura. Nie jest pewien czy wymiary będą w porządku. Chce zlecić indywidualny projekt. Wysyła firmie zdjęcia miejsca, w którym postawi regał oraz wymiary. Firma zanim wyśle mebel wyśle Maćkowi zdjęcie gotowego produktu do akceptacji. Maciek będzie zadowolony i pewny tego, za co płaci. Dobra komunikacja z firmą pozostawi na nim dobre wrażenie, więc poleci firmę kolegom.

Już dziś sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą – może już czekają tam na Ciebie ważne pytania!;)

Życzymy powodzenia
Zespół AjPi Media