Webinaria to rodzaj internetowego spotkania z ludźmi, których znamy lub których dopiero chcemy poznać. Umożliwiają one interakcję między prowadzącym, a oglądającym. Sięgają tam, gdzie Internet, czyli praktycznie na cały świat. Jednocześnie osoba uczestnicząca w nich może tylko zadawać pytania pisząc na czacie, nie jest widoczna na forum, więc nie czuje dyskomfortu związanego z publicznym wystąpieniem.
Można je robić wewnątrz firmy, aby porozmawiać ze współpracownikami, gdy nie mamy takiej możliwości offline, a także korzystać z tego rodzaju spotkań, aby pozyskać nowych klientów i promować swój biznes.
Jak webinarium może wypromować biznes?
Przykład:
Firma ubezpieczeniowa ma określoną grupę odbiorców, do których chce dotrzeć. Ma również kilku zadowolonych klientów, którzy chwalą sobie ich usługi, opiekę, doradztwo, pomoc przy uzyskaniu odszkodowań.
Oferuje darmowe webinarium – szkolenie z zakresu pozyskiwania odszkodowań, informacji o tym, co się komu należy w określonej sytuacji, jak ubiegać się o odszkodowanie, itp. Zaprasza na taki webinar swoich klientów oraz prosi, aby wysłali link do takiego szkolenia swoich znajomych, bo będzie udzielona fachowa wiedza, która może przydać się każdemu nawet podczas zwykłej kolizji drogowej.
Klienci oraz ich znajomi dołączają do spotkania online, gdzie pracownik firmy, specjalista z danym zasobem wiedzy udziela wartościowych informacji i odpowiada na pytania obecnych.
Którą firmę wybiorą uczestnicy webinarium w najbliższym czasie?
Z pewnością tę, która właśnie rozwiała ich wątpliwości, pomogła rozwiązać problemy, wystawiła się do konfrontacji z trudnymi pytaniami potencjalnych klientów pokazując, że jest kompetentna i warto jej zaufać czy firmę X, której szyld jest widoczny na płocie sąsiada?
No właśnie…?
Co jest niezbędne do utworzenia webinaru?
1. Komputer lub urządzenie mobilne
2. Dostęp do Internetu
3. Czas i chęci
4. Platforma do prowadzenie webinaru
Szczególnie polecamy Platformy:
Go to Webinar – https://www.gotomeeting.com/en-pl/webinar/join-webinar
AnyMeeting – https://www.intermedia.net/anymeeting-video-conferencing?utm_source=amhp
JoinMe – https://www.join.me/
Google Hangouts – https://gsuite.google.pl/intl/pl/products/meet/
Skype For Business – https://www.skype.com/pl/business/
Clickmeetings – https://clickmeeting.com/pl
Są one płatne, w zależności od ilości osób, które „pomieścimy” w wirtualnym pokoju.
Umożliwiają one:
- wideo i audio,
- czat,
- dzielenie ekranu,
- możliwość nagrywania webinaru.
Niektóre z nich posiadają nawet funkcje udostępniania filmów z YouTube, pisania po prezentacji, możliwość załadowania prezentacji, prowadzenia ankiet oraz możliwość dzielenia się plikami.
Facebook Live – ten rodzaj webinaru umożliwia prowadzenie wideo dla szerokiej skali osób – publicznie lub w obrębie danej grupy. Jest on darmowy i bardzo prosty w użyciu. Daje tak duże możliwości, że na jego temat powstanie oddzielny artykuł.
Najważniejsi podczas webinaru są odbiorcy. Gdyby ich nie było, organizacja takiego szkolenia nie miałaby sensu. Należy wypromować odpowiednio webinar w zależności od tego dla kogo jest organizowany. Jeżeli jest to szkolenie otwarte warto użyć Facebooka, Instagrama i innych możliwych platform, aby wypromować obserwatorom to szkolenie. Jeśli firma używa newslettera może wysłać zaproszenie e-mailem. Można użyć również reklam płatnych, aby zorganizować szkolenie na wielką skalę.
Kilka dni przed szkoleniem i dzień przed szkoleniem, należy przypomnieć uczestnikom, którzy zgłosili chęć wzięcia udziału w webinarze o tym, że się odbędzie. W dobie XXI w. bardzo łatwo przeoczyć termin lub zapomnieć.
Co jest treścią?
Szkolenie trzeba uprzednio przygotować. Należy dokładnie zaplanować, o czym chcemy się mówić oraz przygotować odpowiedzi na ewentualne pytania, które mogą zadać odbiorcy. Przydatna okazuje się prezentacja ze slajdami, na której jasno opiszemy poruszane tematy. Tak przygotowany webinar będzie przebiegał sprawnie i stanie się jasny w odbiorze.
Bezpośrednio przed rozpoczęciem szkolenia należy upewnić się, że wszystko widać i słychać. Najlepiej w tym celu zapytać oglądających lub bliskich osób, które uczestniczą w szkoleniu. Mogą oni wówczas napisać sms z informacją zwrotną, gdyby zawiesił się obraz lub dźwięk.
Strona techniczna
W kwestiach technicznych warto mieć przy stoliku szklankę wody oraz zadbać, aby nikt nie wchodził do pomieszczenia, z którego nadawany jest webinar. Miejmy wypunktowane na kartce najważniejsze jego elementy. Po szkoleniu warto zebrać feedback oraz wysłać prezentację lub podsumowanie odbiorcom.
Jeżeli celem webinaru jest sprzedaż, warto robić ją umiejętnie, aby nie być nachalnym. Webinar ma charakter edukacyjny. Gdy odbiorcy będą zadowoleni i odpowiednio poinformowani na temat produktu czy usługi, sami wykażą chęć zakupu.
Powodzenia!