Jak założyć BLOGA firmowego? krok po kroku

Jeżeli prowadzisz własny biznes i świadczysz jakieś usługi lub sprzedajesz konkretne produkty, to znaczy, że masz więcej wiedzy w danej dziedzinie niż przeciętny Kowalski. Może wydaje Ci się ta wiedza banalna i nikomu niepotrzebna, ale uwierz, że wielu chciałoby ją posiadać i będzie się chętnie od Ciebie uczyć. Poza tym, klienci najpierw szukają wiedzy i robią research, a dopiero później decydują się na zakup, aby mieć pewność, że dobrze wybrali. Tutaj Twoja wiedza okazuje się być dla nich prawdziwym klejnotem, zwłaszcza gdy w grę wchodzą duże pieniądze.

Skoro już wiesz, że posiadasz w głowie prawdziwy skarb i wiesz, że fajnie byłoby się nim podzielić z innymi oraz przełożyć to na większą sprzedać, warto zastanowić się nad podstawowym „po co?”.
Jak mówił Simon Sinek, najwięksi gracze na rynku najpierw mówią o tym, dlaczego coś robią, potem jak, a na końcu co. Zanim więc przejdziemy do kolejnych etapów, zastanów się przez moment, dlaczego masz prowadzić własnego bloga?

Praca zdalna

Być może chcesz zarabiać pracując zdalnie w domu. Jest to sposób pozwalający oszczędzić czas i pieniądze, chociażby na dojeżdżaniu do pracy czy zamawianiu do biura przekąsek „na mieście:, albo wydatek na kawę i ciastko przy okazji tankowania na stacji paliw. Sposób szczególnie ceniony także przez młode mamy, które chcą pracować nie rezygnując z przebywania ze swoimi pociechami.
Jeżeli masz już zespół odpowiedzialny za prowadzenie Twojego biznesu, możesz część czasu poświęcić na rozwijanie Bloga, aby przekazać swoją wiedzę nie wychodząc z domu.

Chęć stworzenia społeczności

Jeśli branża, w której się poruszasz jest niszowa to może warto stać się w niej ekspertem rozpoznawanym na szerszą skalę? Takie możliwość daje systematyczne prowadzenie bloga.
Wokół takich marek osobistych /firm skupia się rzesza „fanów”, która pozwala później stworzyć społeczność, która może się łączyć i tworzyć wspólne projekty.

Budowa wizerunki marki osobistej

Prowadząc firmę jesteś znany swoim pracownikom i klientom. Niestety Twój potencjał nie jest znany szerszemu gronu. Gromadząc wiedzę na BLOGu możesz umocnić swoją markę osobistą i uchodzić za eksperta w swojej dziedzinie. To na pewno przyciągnie więcej klientów, nie tylko lokalnych.
Nawet jeżeli zaczynasz pisać bloga dla własnej satysfakcji, to prędzej czy później możesz wykorzystać go do zarabiania. Niestety satysfakcją rachunków nie zapłacisz. Im bardziej będą zwiększać się Twoje zasięgi, tym większe grono odbiorców będzie Cię kojarzyć. Możesz wtedy wydać własną książkę, produkt, kurs czy korzystać z różnych programów partnerskich promując ciekawe marki.

Trochę techniki i…zaczynasz działać

Niezależnie od tego, jaka jest Twoja motywacja, czy są to względy czysto biznesowe/finansowe, czy inne nie obejdzie się bez wiedzy technicznej o tym, jak założyć BLOGA.

 

Narzędzia:

W sieci znajdziesz wiele miejsc, które pomogą Ci założyć bloga na gotowych szablonach.  My jednak korzystamy z WordPress i Tobie również polecamy. Dla osoby początkującej będzie to wymagało odrobiny zapoznania się z jego zapleczem, ale zdecydowanie rozwiązanie to niesie za sobą wiele korzyści. WordPress oprócz wielu gotowych wtyczek, które pozwolą dodać do bloga nowe funkcje oferuje także pełną kontrolę nad stroną i blogiem, tym samym stajesz się niezależny. Dzięki WordPress możesz stosować na blogu reklamy, a także prowadzić sprzedaż produktów oraz wiele innych. Według raportu Pingdom aż 48% największych blogów korzysta właśnie z WordPressa.

 

Na początek – domena czy subdomena?

Subdomena to adres internetowy utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Wybrana przez użytkownika nazwa subdomeny pojawia się po lewej stronie domeny internetowej i jest oddzielona od niej kropką. Subdomeny działają jak odrębne adresy i mogą kierować użytkownika na inną usługę niż domena główna.

Domena– podstawowy składnik tożsamości internetowej. Domena jest tym elementem adresu internetowego, który kieruje wyszukujących na żądaną stronę. Domeny kojarzone są najczęściej z nazwiskami, nazwami własnymi firm lub produktów. Można je w uproszczeniu podzielić na:

narodowe: .pl, .uk, .fr, .de, .es

funkcjonalne: .com.pl, .edu.pl, .net.pl

regionalne: .waw.pl, krakow.pl, .poznan.pl

globalne: .com, .net, .org, .info

makroregionów: .asia, .eu

Jest to bardzo ważny aspekt, ponieważ wpływa na wizerunek bloga. Własna domena w przyszłości pozwala na zarabianie na reklamach w odróżnieniu od subdomeny. Początkowo można korzystać z bezpłatnej platformy, a w przyszłości przenieść blog na własną stronę.

Jeżeli zdecydujesz się założyć własnego bloga, to musisz mieć miejsce, w którym się on znajdzie. W tym celu powinieneś wykupić miejsce na dysku i wybranego dostawcy – tzw. hosting. Jeśli to podstawowy blog, gdzie będą zawierały się głównie teksty i informacje wystarczy wykupić około 5Gb miejsca u dostawcy. Warto pamiętać, by wybierać hosting na dyskach SSD, a nie HDD, by strona mogła się szybko ładować. W zabieganym społeczeństwie to ma kluczowe znaczenie. Dobre hostingi posiadają darmowy instalator, który pozwoli Ci na zainstalowanie bloga w kilka minut i nie będzie wymagać od Ciebie szczególnej wiedzy technicznej.

Zrób to sam! 

Jeżeli masz już wykupione miejsce na swojego bloga – hosting oraz wykupioną domenę, zaloguj się do panelu użytkownika. W zależności od wyboru hostingu musisz poszukać zakładki, która będzie się nazywać aplikacje lub instalator. W tym miejscu będziesz mógł szybko zainstalować swojego bloga w sposób automatyczny. Jest to duże ułatwienie, szczególnie dla osób początkujących. Teraz przejdź podstawową konfigurację bloga. Po lewej stronie wejdź w zakładkę „Ustawienia” > „Ogólne”. Ustaw nazwę Twojej strony i jej opis.

W kolejnym kroku przejdź do zakładki „czytanie” i ustaw stronę główną oraz stronę ze wpisami. Jeżeli nie wiesz teraz, na której stronie będą wpisy, możesz zrobić to później.

W kolejnym kroku przejdź do zakładki „bezpośrednie odnośniki” i wybierz „Nazwa wpisu”. Na początku jest to najlepsza opcja z perspektywy SEO. Docelowo możesz to zmienić na inny format, w zależności od tego jak Twój blog będzie funkcjonował.  

W zakładce „Prywatność” powinieneś wybrać lub stworzyć stronę z polityką prywatności – gotowe wzory polityki prywatności łatwo znaleźć w internecie. Pamiętaj jednak, aby korzystać z rzetelnych źródeł, aby mieć pewność, że dany dokument będzie zgodny z prawem.

Na ten moment szkielet Twojego bloga jest już gotowy.
Przed nami jeszcze edycja kwestii wizualnych. Z przyjemnością opiszemy to w kolejnym blogu. Zaglądaj tutaj! 😉