Jak prowadzić profil gabinetu lub placówki na Facebooku?

Najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce od kilki lat jest Facebook.
Oznacza to, że najwięcej osób w różnym przedziale wiekowy korzysta właśnie z tej platformy. Prowadzenie profilu placówki lub gabinetu lekarskiego może być tanim i skutecznym sposobem dotarcia do nowych klientów oraz komunikacji z bieżącymi. Dla przeciętnego Kowalskiego efektywne prowadzenie Facebooka może przysporzyć małych problemów. Nieumiejętne prowadzenie profilu może przynieść więcej szkód niż zysków. Przyjrzyjmy się zatem kilku zasadom, których należy przestrzegać, aby profil był prowadzony efektywnie.

Czym jest Fanpage?

Każdy użytkownik Facebooka może założyć w portalu stronę firmową, tzw. fanpage’a. Fanpage przypomina nieco zwykłą stronę internetową i może pełnić podobną rolę “wirtualnej wizytówki”, przedstawiając gabinet lub placówkę medyczną pacjentom. Można zamieścić na niej dane adresowe (z mapką dojazdu), informacje o świadczonych usługach, cennik – wszystko to, co interesuje potencjalnego pacjenta. Fanpage jest jednocześnie platformą do komunikacji z użytkownikami Facebooka – mogą oni wysyłać wiadomości i publikować komentarze. W pewien sposób fanpage przypomina również bloga. Jego sercem są tzw. posty – czyli publikowane treści, do których każdy użytkownik ma łatwy dostęp.

Przykłady “branżowych” fanpage’y to np. LUX MED i FizjoTerapia HD.

Prowadzenie Fanpage na Facebook – samemu czy przez agencję?

Już na początku przygody z prowadzeniem Fanpage należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy strona będzie prowadzona samodzielnie czy przez specjalistę zewnętrznego. Warto zdecydować zanim zacznie się prowadzenie strony, aby obrać strategię.
Prowadzenie strony samemu jest tańsze, ale czasochłonne. W przypadku dużej placówki warto zdecydować się na firmę zewnętrzną. Będzie to rozwiązanie, które daje pewność ciągłości prowadzenia strony oraz profesjonalnych treści. W przypadku małych gabinetów sytuacja jest bardziej złożona. Jeżeli specjalizacja danego lekarza jest popularna, to spokojnie może oddać prowadzenie swojego fanpage w ręce zewnętrznej firmy. Jeśli natomiast specjalizacja jest wyjątkowa, rzadko spotykana i wymaga specjalistycznej, ściśle określonej wiedzy to lepiej prowadzić fanpage samemu. Jaki byłby sens przygotowywania przez lekarza specjalistycznej wiedzy, której dotyczyć miałyby treści publikowane na profilu i wysyłanie ich firmie zewnętrznej? Już lepiej od razu opublikować takie treści.

Koszty zlecenia prowadzenia fanpage’a

W zależności od tego, jaki będzie zakres odpowiedzialności osób prowadzących fanpage, możemy spodziewać się różnych kosztów – od ok. 200zł miesięcznie za regularne publikowanie przygotowanych przez nas treści do nawet kilku tysięcy, jeśli oczekujemy unikalnych materiałów graficznych (np. wymagających przeprowadzania sesji fotograficznych) oraz stałej moderacji (odpowiadania na komentarze użytkowników).

Bieżąca kontrola.

Gdy zdecydujemy się na zlecenie prowadzenie fanpage zewnętrznej firmie należy pamiętać, aby zastosować zasadę ograniczonego zaufania. Nie chodzi tu o jakieś kwestie bezpieczeństwa (chociaż też), ale przede wszystkim o merytorykę.
Należy pamiętać, że nawet najbardziej doświadczony copywriter może mieć ograniczoną wiedzę merytoryczną w danej branży, a już szczególnie w jakiejś specjalizacji medycznej.  Należy zatem sprawdzać grafiki i treści, które publikuje na naszym profilu, aby uniknąć wprowadzenia odbiorów w błąd lub opublikowania grafiki dotyczącej innego zagadnienia. Oczywiście firmy zajmujące się social media starannie sprawdzają informacje, które przygotowują na strony swoich klientów, jednak branża medyczna to wyjątkowa wrażliwa branża, w której nie ma miejsca na błędy wynikające z braku informacji.

Reasumując: jeśli decydujemy się płacić specjalistom od social media, mimo wszystko kontrolujmy na bieżąco ich pracę. Powierzamy w ich rękę komunikację naszej marki.