Coraz powszechniej znane jest zagadnienie płatnych reklam na Facebooku lub Instagramie. Początkowo tylko duże firmy decydowały się na tego typu reklamę, jednak temat staje się coraz bardziej popularny wśród średnich i małych przedsiębiorców. Sprawdźmy czy warto się temu bliżej przyjrzeć, czy warto zainwestować lub zlecić takie zadanie firmie zewnętrznej specjalizującej się w tego typu działalnościach.
Reklama w małej firmie
Na potrzeby tego artykuły zakładamy, że rozmawiamy o firmie lokalnej w mniejszym lub średnim mieście. Firma jest jednoosobową działalnością lub zatrudnia 5-6 pracowników.
Przykładem niech będzie działalność fotograficzna. Jeden fotograf lub kilkuosobowy zespół specjalizujący się w fotografii biznesowej, zdjęciach produktowych itp.
W małym mieście są osoby, które prowadzą swoje działalności – różnego rodzaju. Potrzebują zdjęć swojej twarzy lub swoich produktów na strony internetowe. Są skłonni za to zapłacić, gdyż wiedzą, że nie są w stanie zrobić w zaciszu domowym profesjonalnych zdjęć. Oprócz tej firmy istnieją jeszcze dwie inne, też fotograficzne. Każda firma działa, ma klientów, nie narzeka, ale wie, że mogłoby „się kręcić” jeszcze lepiej.
Czy odpowiednie osoby zobaczą Twój komunikat?
Firma fotograficzna, o której mówimy wrzuca na stronę na Facebooku regularnie przykładowe zdjęcia, jakie wykonała, ale jakoś to nie do końca działa.
Powodem jest z dużym prawdopodobieństwem to, że firma nie posiada odpowiednich algorytmów dotarcia do klientów docelowych w okolicy.
To, że zdjęcia są piękne, a ich opisy bawią i interesują skrolujących to nie wszystko. Co z tego, że post przyjmie się wśród np. 19 latków jak niewielu z nich ma swoją firmę i wie, że musi inwestować w swój wizerunek w internecie. Już rozumiesz na czym polega ta zależność?
I tu pojawia się ten straszny, blokujący stereotyp: Nie stać mnie na reklamę!
To jest na szczęście tylko stereotyp. Odpowiednio ukierunkowana reklama to opłacalna inwestycja. Owszem – bez wiedzy można narazić się na niepotrzebną utratę pieniędzy, ale gdy zrobi się to tak jak trzeba, będzie można się cieszyć z efektów.
Postów i reklam na Facebooku jest dziś tyle, że ciężko się przebić. Nie ma co czarować się, że akurat Twoje posty spodobają się moderatorom Facebooka do takiego stopnia, żeby wyświetlać je wszem i wobec!
Reklama płatna a małe miasto
Zbudowanie marki osobistej lub wizerunku firmy w małym mieście jest dużo łatwiejsze niż np. w Warszawie czy na skalę kraju. W mniejszych lokalizacjach potrzebujesz mniej budżetu, czasu oraz wysiłku. Strategia również nie musi być tak bardzo rozbudowana. Na prawdę niewiele trzeba, by klienci zaczęli rozpoznawać miejscową markę, ale trzeba robić to z głową.
Kto byłby docelowym klientem małej firmy fotograficznej?
Jeżeli firma świadczy usługi fotografii produktowej dla sklepów internetowych oraz usługi fotografii portretowej to będą brani pod uwagę potencjalni klienci w wieku 25 – 50 lat. Są to początkujący i bardziej doświadczeni przedsiębiorcy. Ważne jest by byli zlokalizowani np. nie dalej niż 30 km od firmy (w zależności od zagęszczenia zaludnienia na danym terenie ta odległość będzie różna).
Dotarcie do takich osób miesięcznie może kosztować nawet 200-300zł. Przy chęci samodzielnego eksperymentowania można założyć budżet 500 zł miesięcznie. Czy firmy fotograficznej nie stać na taką inwestycję, która może wielokrotnie się zwrócić? Odpowiedz sobie sam 🙂
Czy wystarczy reklama płatna?
Oczywiście, że nie. Musisz zadbać także o content i ładną grafikę. Całość powinna być spójna i przejrzysta. Warto też dodać do swojego istnienia w sieci Instastory lub krótkie wideo, aby dać się poznać potencjalnym klientom. Po drugiej stronie jest żywa osoba, która ma Cię polubić. Od tego zależy, czy da Ci zarobić i poszerzyć portfolio. Dlatego pamiętaj, by zadbać o jakość publikacji i odpowiednie ich skierowanie.
Jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać napisz do nas. Jesteśmy o tego, by pomagać w takich sprawach!
Monika Adamczyk
Zespół AjPi Agencja Kreatywna Reklamy