Persona – czym jest i do czego służy w content marketingu?

Do kogo?

Pisząc tekst reklamowy należy wiedzieć do kogo się go kieruje. Personą, tworząc content marketing uznaje się pewne wyobrażenie o osobie, do której tekst ma być skierowany. Robi się tak w celu jak najlepszego dopasowania do potrzeb potencjalnego klienta.

Nie wystarczy tylko określić „Kobieta, lat 23, mieszkająca w Rzeszowie”. Należy dokładnie sprecyzować daną niszę społeczną, a dokładniej potencjalnego klienta.
W określaniu definicji potencjalnego klienta będą liczyły się jego motywacje do zakupu, marzenia, cele, pasje, rutyny, potrzeby społeczne, czyli coś co determinuje ich do korzystania z naszych usług. Można próbować określić czego poszukuje dana persona z określonej niszy.

Przykładowo:

Firma produkująca kalendarze lub plannery może wyjść naprzeciw potrzebom osób z różnych branż. Kosmetyczka będzie potrzebowała innego rodzaju kartek w swoim kalendarzu niż fotograf. Dodanie specjalnych stron na zapisanie rzeczy, które i tak muszą oni zapisać na pewno uatrakcyjni kalendarz na tle konkurencji. Dla kosmetyczki może być to lista, na której może zapisać numery do dostawców kosmetyków lub przydatne kontakty do najwierniejszych klientów, aby móc się im przypomnieć w odpowiednim czasie. Fotograf natomiast ucieszy się ze strony, na której będzie miał miejsce na zestawienie swoich zleceń, wpisanie zgód na publikacje, odznaczenia czy jest podpisana umowa lub wpłacona zaliczka.

Jak sobie pomóc?

Internet jest pełen informacji o tym jak tworzyć persony. Można korzystać z tych porad i znaleźć „złoty środek” dla swojej branży. Należy mieć na uwadze, aby maksymalnie wczuć się w potrzeby klienta i szukać różnych zastosowań dla swojego produktu, aby móc zaprezentować jego najszersze możliwe spektrum.

Przy tworzeniu persony pomocne okazują się pytania, które można sobie zadać.
Kilka przykładów takich pytań:

Kim jest?
Czym się zajmuje? Jaką pracę wykonuje?
Jak wygląda jej typowy dzień pracy?
Jak spędza czas wolny? Co jest jego pasją?
Jakich ma przyjaciół?

Jak widzisz nie są to tylko dane demograficzne – chociaż te mogłyby się przydać np. firmom produkującym narty, czy artykuły do zabawy w wodzie…
Szczególnie ważne są pytania, które dotyczą problemu, z którym klient się zmaga, a nasz produkt może mu w tym pomóc.

jakie zadania w pracy frustrują tę osobę, sprawiają jej kłopot?
Jakie problemy musi na co dzień rozwiązywać?
Czy podejmuje sama decyzje o zakupie? Jaką rolę odgrywa w swojej pracy?
O czym marzy, jakie cele (zawodowe lub prywatne) są dla niej naprawdę ważne?
Co jeszcze możesz zaoferować, aby jak najbardziej ułatwić jej funkcjonowanie?

Jak „brzmi” persona?

 

W taki sposób określona persona może brzmieć : „Monika 25 lat. Prowadzi własną działalność fotograficzną. Dodatkowo pracuje jako konsultant i copywriter. Ciągle dostaje telefony od różnych klientów – nie tylko z jednej branży, którą się zajmuje. Lubi być dokładna i mieć wszystko pod kontrolą. Uwielbia porządek. Chciałaby regularnie ćwiczyć, ale brakuje jej czasu. Nie lubi inwestować swoich pieniędzy byle jak. Starannie sprawdza produkt, który chce kupić,a podjęcie decyzji zajmuje jej nawet kilka miesięcy ponieważ szczegółowo bada rynek. Wolne chwile spędza ze swoim chłopakiem na nartach lub spacerach górskich”

Firmie produkującej kalendarze od razu nasuwa się na myśl:
„Stwórzmy dla niej coś wyjątkowego, co będzie jej drugą głową. Kalendarz, który będzie miał miejsce na sporo notatek, dokładny harmonogram dnia, listę kontaktów, zapisy ważnych terminów, a dodatkowo uwzględni jej aktywność fizyczną i zmotywuje do działania poprzez zawarte cytaty. Ponadto dodamy kalendarz roczny na dwa kolejne lata, aby mogła zaznaczyć kiedy ma ważne zlecenia fotograficzne.”

Tym samym osoba odpowiedzialna za pisanie reklamy dla tego producenta wie już czym kierować się promując produkt, a prezes nie traci pieniędzy na reklamy kierowane do innej niszy niż powinny być skierowane.

 

Tworząc persony łatwo popełnić błąd.

 

Można po prostu przesadzić z liczbą person. W większości branż wystarczy kilka sylwetek person. Nie trzeba tworzyć kilkudziesięciu! Nie pomoże to ani w tworzeniu produktu, ani jego reklamowaniu graficznie na ulicach miast, ani też w social mediach. Należy dążyć do minimalizacji i upraszczania person, tak aby w jednym modelu „umieścić” jak najwięcej motywacji, zachowań i cech mających wpływ na zakup.

 

Do czego w social media służy Persona?

Persona w content marketingu służy do planowania treści i tworzenia scenariuszy naszych treści do social mediów i nie tylko. Każda osoba zajmująca się pracą w content marketingu powinna wiedzieć dla kogo tworzy. Bez tego jej praca byłaby bezcelowa.

Wracając do przykładu Moniki możemy próbować określić, co powinnyśmy do niej napisać, aby chciała kupić nasz kalendarz.
Należałoby w treściach zwrócić uwagę na estetykę, ale i przede wszystkim funkcjonalność. Skupić się nie na tym, że „oto jest kalendarz z 365 kartkami”, ale na tym co jest w nim wyjątkowe. Pisać o stronach, które przydadzą się właśnie Monice (a tym samym jej kolegom z branży) oraz na tym, co jest tam zaskakujące – chociażby uwzględnienie aktywności fizycznej czy cytat na każdy dzień.

Persona w Twojej firmie

Jeżeli chcesz w swojej działalności nauczyć się tworzyć persony – skontaktuj się z nami. Wspólnie opracujemy przykładowe scenariusze i omówimy niszę Twoich klientów, abyś pisał jeszcze bardziej efektywnie!

Życzymy Powodzenia!
Zespół AjPi Media.