FORMUŁY COPYWRITERSKIE

Po co pisać teksty reklamowe?

Celem tekstu reklamowego jest przede wszystkim sprzedaż. Aby mógł sprawdzać się w każdej branży powinien być dobrze napisany. Pomocne okazują się tutaj formuły copywriterskie, czyli swego rodzaju „szablony”, „schematy”, czy „metody” pisania. Są one opracowywane z uwzględnieniem branży, grupy docelowej, zachowań konsumenckich, pozycjonowanie marki, wady i zalety produktu bądź usługi oraz wiele innych.

Jakie cele powinien spełniać tekst?

Niezależnie od tego, gdzie i w jaki sposób umieszczony jest tekst reklamowy musi on spełniać kilka bardzo ważnych zadań. Powinien zwracać uwagę i wzbudzać zainteresowanie, zatrzymywać czytelnika i zachęcać do zapoznawania się z publikowanymi treściami oraz skłonić do skorzystania z usługi lub zakupu produktu.

 

Pierwszą z nich jest AIDA

Ostatnio najpopularniejsza i uznawana za najskuteczniejszą formuła copywriterska. Wykorzystuje się ją często w reklamie telewizyjnej, radiowej, reklamie standardowej. Mniej przydatna okazuje się w przypadku mediów społecznościowych i stron internetowych.

AIDA to skrót od słów:

ATTENTION – czyli uwaga, którą musimy zdobyć;
INTEREST – czyli zainteresowanie jakie chcemy wzbudzić;
DESIRE – czyli pragnienie, które musimy wzbudzić;
ACTION – czyli reakcja, do której musimy namówić

Gdy już uwaga odbiorcy zostanie zwrócona, staramy się podtrzymać jego zainteresowanie wskazując na najważniejsze cechy produktu bądź usługi, aby następnie wywołać chęć zakupu produktu lub skorzystania z usługi poprzez pokazanie korzyści i skłonić do wykonania zamierzonej akcji.

PAS – Uniwersalna i skuteczna formuła

Odpowiada na większość zachowań konsumenckich i sprawnie prowadzi odbiorcę przekazu reklamowego przez proces decyzyjny. Wyjaśnijmy pochodzenie nazwy PAS:

PROBLEM – etap wczuwania się w sytuację czytelnika i doświadczania trudności jakich dostarcza doskwierający mu problem. W tym etapie ważne jest pokazanie czytelnikowi wyrozumiałości i empatii.

AGITATE – wzbudzanie w czytelniku emocji i uświadomienie mu, że problem, z którym się boryka jest na tyle uciążliwy, że dłużej nie może zwlekać z jego rozwiązaniem. Należy jednak uważać, aby nie przesadzić.

SOLUTION – pokazanie czytelnikowi, że posiadasz rozwiązanie jego problemu. W tym etapie jest miejsca na pokazanie zalet produktu lub usługi i wyróżnienie ich na tle rynku. Najlepiej podeprzeć opis opiniami innych klientów.

4P – Cztery kroki do sprzedaży

Formuła bardzo podobna do AIDA, jednak nieco ulepszona. Opiera się na czterech krokach:

PROMISE- obietnica poprawy komfortu życia przez producenta lub usługodawcę

PICTURE- wizualizacja tego, jak będzie wyglądało poprawione życie konsumenta, który używa danych produktów lub korzysta z proponowanych usług. Najlepiej użyć obrazów.

PROOF- po zbudowaniu emocjonalnej wizji korzyści wynikających z zakupu należy zniwelować ewentualne wątpliwości i udowodnienie, że zakup będzie jedynym słusznym rozwiązaniem. Można podeprzeć ten etap wykresami, tabelami i wszelkimi innymi dowodami na pozytywny wpływ produktu/usługi na życie.

PUSH- etap pokazania wisienki na torcie, czyli skłonienia do ostatecznej decyzji zakupowej. Można tu pokazać wszelkie dodatkowe benefity, gratisy, rabaty czy darmowe dostawy.

 

BEFORE-AFTER-BRIDGE -Most łączący z klientem (BAB)

 

Jest to klasycza metoda konstruowania nie tylko samych tekstów, ale całych przekazów reklamowych

BEFORE – opisuje sytuację wyjściową jeszcze przed skorzystaniem z Twojego produktu lub usługi
AFTER – opisuje sytuację końcową, już po skorzystaniu z Twojego produktu lub usługi.
BRIDGE – most łączący sytuację wyjściową z końcową, czyli skracając – Twój produkt lub usługę.

 

PROBLEM? No Problem!

 

Metoda wymagająca doskonałej znajomości swojego produktu, a także grupy docelowej. Polega na udzielaniu odpowiedzi na pytania nurtujące potencjalnych klientów. Między innymi:
-Czy mam na to czas?
-Czy mam na to pieniądze?
-Czy to podziała na mnie?
-Czy wierzę nadawcy komunikatu?
-Czy potrzebuję tego produktu bądź usługi?


Jak ma to działać u Ciebie?

Chcąc korzystać z formuł copywriterskich należy najpierw przeanalizować najważniejsze kwestie dotyczące Twojej oferty, grupy docelowej, rynku i konkurencji oraz zastanowić się, jaką funkcję ma pełnić Twój tekst, a następnie wykorzystać sprawdzone formuły copywriterskie

AIDA – zwróć uwagę, zainteresuj, obudź pragnienie, skłoń do akcji;

PAS – zasygnalizuj problem, wzbudź emocje, pokaż rozwiązanie

4P – obiecaj korzyść, pokaż jak będzie wyglądało życie po zakupie bądź skorzystania z usługi, pokaż dowody, skłoń do akcji;

BAB – zaprezentuj sytuację sprzed i po zakupie, połącz sytuacje z ofertą;

NO PROBLEM – odpowiedz na wątpliwości.

Powodzenia!
Zespół AjPi Media