9 cech dobrego copywritera, czyli jak rozpoznać, że nie tworzy dla Ciebie treści amator

Kim jest dobry copywriter? To pytanie zadaje sobie wielu wścieli firm, którzy szukają kogoś, kto stworzy im treści spełniające ich oczekiwania. Zatem, dobry „copy” powinien mieć „lekkie pióro” i… dziewięć innych cech, które pozwolą ci ocenić, czy jest to osoba, której właśnie szukasz.

Bez dobrych treści trudno sobie wyobrazić jakiekolwiek działania marketingowe. Nawet, gdy tworzysz grafiki do social mediów zamieszczasz zwykle na nich jakąś treść. Dlatego też w ostatnim czasie tak dobrze ma się zawód copywritera, czyli osoby, która zawodowo zajmuje się pisaniem treści spełniających różne oczekiwania klientów.

O tym, że ludzie piszący zawodowo mogą mieć pełne ręce roboty, niech świadczą chociażby pojawiające się w sieci ogłoszenia, gdzie szuka się osoby, która napisze określone teksty na konkretny temat. Zwykle odpowiada na nie dość sporo copywriterów. Jak zatem wybrać tego, który stworzy treści zgodnie z naszymi oczekiwaniami?  Idealny kandydat powinien mieć dziewięć cech, które świadczą o tym, że to może być ktoś, kogo szukasz.

1.     Umie słuchać

Gdy otrzymasz zgłoszenia od copywriterów, poświęć odrobinę swojego czasu i do nich zadzwoń. Jeśli zgłoszeń było bardzo dużo, to warto wykonać telefon chociażby do tych, którzy wydają się nam na pierwszy „rzut oka” najlepsi. Po co to robić? W ten sposób można łatwo sprawdzić, czy osoba, która ma pisać dla ciebie potrafi uważnie słuchać. To dla copywritera cenna umiejętność, która sprawa, że jest on w stanie idealnie wpasować się w twoje potrzeby.

2.     Zadaje pytania

Dobrego copywritera poznasz także po tym, że zadaje on pytania m.in. o specyfikację twojej branży, klientów i ich oczekiwania, historię firmy, czy dotychczasowy styl marki. Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, co cenna wiedza dla osoby piszącej, która później pomaga w stworzeniu wysoko jakościowych tekstów.

3.     Ma portfolio

Wyróżnikiem osób z doświadczeniem w pisaniu jest portfolio. Jeśli copwyriter takie posiada, warto go poprosić o pokazanie go. Wówczas można zapoznać się z jego stylem pisania, językiem jaki używa itp. I tu uwaga, to że copywriter nie ma w portfolio tekstów z twojej branży, nie oznacza, że należy go od razu skreślić. W takich sytuacjach poproś go o inne treści tego rodzaju, które cię interesują. Jeśli np. potrzebujesz opisów produktów i dostaniesz taki tekst świetnie napisany, ale z innej branży, to szkoda z takiej osoby rezygnować.

4.     Zna zasady webwritingu i wie, jak znaleźć rzetelne informacje

Kolejną cechą dobrego „copy” jest znajomość zasad pisania do internetu. Tak, pisanie do sieci jest dość specyficzne, dlatego np. jeśli dostaniesz „zbitą bryłę tekstu”, której nie oddziela żaden śródtytuł, to znak, że copywriter nigdy nie pisał do sieci.

W internecie nie ma także miejsca na zbyt dużą ilość branżowego żargonu, przydługie zdania i „lanie wody”. Za to dobrze sprawdzają się rzeczowe treści, nastawione na potrzeby klienta. Mile widziane są także śródtytuły i wypunktowania.

Dobry copywriter tworzy także treści w oparciu o rzetelne źródła. Jeśli taka osoba wcześniej pisała teksty z twojej branży, to na podstawie portfolio jesteś w stanie sprawdzić, jak bardzo temat został zgłębiony i przede wszystkim, czy został poprawnie merytorycznie napisany. Jeśli twój biznes od osoby piszącej wymaga albo wiedzy specjalistycznej, albo naprawdę dobrego reseachu, wówczas zaproponuj tekst próbny.

5.     Zna zasady poprawnej polszczyzny

„Polska język, trudna język” – tak zwykle się żartuje, gdy ktoś w mowie lub w piśmie popełnił błąd. Język polski to jeden z najtrudniejszych języków świata, a ilość zasad orograficznych pokonała już niejednego Polaka. Niemniej jednak, dobry copywriter powinien znać zasady ortograficzne, interpunkcyjne i stylistyczne. Dobrze, aby wystrzegał się także tłumu literówek, które widać już na pierwszy „rzut oka”.

6.     Wie, jak pisać zgodnie z zasadami SEO

Nie ma co ukrywać, ale dziś jednym z ważniejszych zadań tekstu pisanego do interentu, jest praca na rzecz wysokich wyników strony w wyszukiwarkach Google. Dlatego od copywriterów oczekuje się także umiejętności pisania tekstów zgodnie z zasadami SEO. To oznacza, że dobry copywriter, to taki ktoś, kto potrafi skomponować logiczny tekst, w którym w naturalny sposób występują frazy kluczowe.

7.     Ma wiedzę na temat merketingu online

Copywriter buduje słowem marki swoich klientów, dlatego dobrze, aby miał wiedze nie tylko z różnych branż, ale także i z zakresu marketingu online. Dobrze napisany tekst sprzedażowy potrafi sprawić, że potencjalny klient poświęci swój czas i przeczyta go do końca, a wtedy być może nie będzie już tylko potencjalnym nabywcą usług lub asortymentu.

8.     Ma rekomendacje

Jeśli ktoś realizował już zlecenia pisarskie, z pewnością w swoich zasobach posiada rekomendacje swoich klientów. Poproś o nie lub sprawdź czy są podane w jego social mediach lub na stronie. Dobrze, aby były one nie anonimowe.

9.     Czyta

Remigiusz Mróz uważa, że, aby pisać trzeba czytać. Ta zasada sprawdza się także przy copywriterach. Czytanie rozwija, pobudza nasz mózg, poszerza słownictwo i dobrze wpływa na wyobraźnie. Aby sprawdzić czy copywriter czyta, wystarczy wejść na jego profil w mediach społecznościowcyh, gdzie z pewnością chwali się tym, co przeczytał.

Jeśli szukasz właśnie copywriterów, którzy spełniają te cechy, skontaktuj się z Agencją Kreatywną AjPi Miedia. J Zaufało nam już wiele marek, którym zależało a tym, aby słowo pisane odzwierciedlało duszę i charakter firmy.